Direct naar artikelinhoud
Telecom

'Gedoodverfde' vierde telecomspeler haakt af

Xavier Niel, de oprichter van de Franse prijsbreker Iliad. België staat niet op de lijst.Beeld REUTERS

Iliad, de Franse telecomuitdager, laat weten dat België niet op zijn verlanglijstje staat. De federale regering keurde bij het Zomerakkoord de komst van een vierde netwerk voor mobiele telefonie goed. Minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) wil met de veiling van licenties volgend voorjaar graag de telecommarkt opengooien. 

Met het openbreken van de markt zou er meer prijsconcurrentie moeten ontstaan, oordeelt de bevoegde minister. Die markt zit nu vast in handen van Proximus, Telenet en Orange. Volgens de telecomwaakhond BIPT, die een analyse maakte, was er interesse in de markt. Analisten gingen ervan uit dat die interesse vanuit Frankrijk kwam. De uitdager Iliad is in zijn thuisland en in Italië bezig met een agressieve operatie die de telecommarkt behoorlijk onder druk zet. Maar de prijsbreker zegt evenwel in een analistenmeeting dat België vooralsnog niet op de lijst staat van nieuwe markten.

Tijdens het analistengesprek werd topman Thomas Reynaud gevraagd of hij ook in andere landen de markt wil openbreken. Specifiek werd verwezen naar de Belgische en de Duitse markt. Maar de CEO liet weten dat de prioriteit nu naar Frankrijk en Italië ging.

Het halfjaarrapport leert dat Iliad de handen vol heeft met de Franse thuismarkt

Het halfjaarrapport leert dat Iliad immers de handen vol heeft met de Franse thuismarkt. Voor het eerst sinds zijn aantreden in 2012 zag Iliad het aantal klanten krimpen. De groep telt nu zo'n 13,6 miljoen mobiele abonnees, tegenover 13,8 miljoen eind maart. De andere telecomspelers slaan terug met goedkope formules, en dat weegt op de rendabiliteit. 

Ook de verliezen in Italië wegen zwaar door voor Iliad. Daar zette het Franse bedrijf met een stuntactie deze zomer ook al de markt op zijn kop. Het kon in geen tijd zo'n 1,5 miljoen klanten verleiden. Dat zorgde wel voor een verlies van 28 miljoen euro. Om in Italië vaste voet aan grond te krijgen overweegt het bedrijf om er ook vaste breedbandverbindingen aan te bieden.