Direct naar artikelinhoud
De Lijn

De Lijn wil meer hoffelijkheid op de bus: "Geef elkaar eens een compliment"

Een bus van De Lijn.Beeld Photo News

De Lijn pakt uit met een nieuwe campagne voor meer hoffelijkheid tussen reiziger en chauffeur. De vervoersmaatschappij roept op om meer complimentjes te geven en hoffelijker met elkaar om te gaan.

De cijfers liegen er niet om: bijna 3.000 meldingen van verbale agressie, beledigingen, pesterijen en belletje-trek op bussen van De Lijn vorig jaar. Dat zijn zeven incidenten per dag. De problemen doen zich vooral voor tussen de reizigers onderling. "Reizigers die niet doorschuiven, hun zitplaats niet willen afstaan, afval achterlaten of lawaai maken: ze zorgen voor frustraties bij chauffeurs en medepassagiers", zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn.

Vorig jaar waren er bijna 3.000 meldingen van verbale agressie, beledigingen, pesterijen en belletje-trek op bussen van De Lijn

Daarom lanceert De Lijn een nieuwe campagne om enkele huisregels opnieuw onder de aandacht te brengen. Zo wordt het verbod om te eten aan boord extra in de verf gezet, en start De Lijn een pleidooi voor meer hoffelijkheid. "Vorig jaar kregen onze chauffeurs 600 spontane felicitaties van passagiers. We willen iedereen aanzetten dat meer te doen", aldus Kesteloot.

Geef uw medepassagiers en de chauffeur eens een complimentje, luidt dus het devies. Om die boodschap kracht bij te zetten lanceert De Lijn ook een website, waar reizigers complimenten kunnen posten. Die zullen de komende weken te zien zijn op straat en in bussen en tramstellen.