Direct naar artikelinhoud
FAQ Antwerpen

Onderzoeker van luchtkwaliteit: "De lage-emissiezone in Antwerpen is eigenlijk te klein"

Stijn Janssen (VITO) kwam vanmiddag langs in de kiescaravan van 'De Morgen' op het Theaterplein.Beeld Bas Bogaerts

"Onze lucht wordt steeds properder. Toch baart hij ons steeds meer zorgen." Onderzoeker Stijn Janssen (VITO) pleit voor nuance in het Antwerpse debat over luchtkwaliteit. Al ziet hij ruimte voor verbetering.

"Tien jaar geleden was een project zoals Ringland ondenkbaar." Stijn Janssen, onderzoeker bij de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO), kwam vanmiddag langs in de caravan van De Morgen op het Theaterplein. "Ik vind het interessant dat luchtkwaliteit nu een kiesthema is in Antwerpen. Vroeger stond deze discussie nog niet hoog op de agenda."

Open Vld-lijsttrekker Philippe De Backer vindt dat een uitbreiding van de lage-emissiezone onderzocht moet worden. Die zone weert vuile auto's uit het centrum. Een goed plan, zegt Janssen. Meer nog: het VITO is er al volop mee bezig. In vergelijking met andere Europese steden is de lage-emissiezone van Antwerpen namelijk redelijk soft.

'Het zou goed zijn om de huidige zone uit te breiden naar districten en randgemeenten zoals Mortsel en Wommelgem'
Stijn Janssen, onderzoeker VITO

In de eerste plaats qua omvang. "Het nadeel is dat ze enkel binnen de Ring geldt, terwijl die Ring verantwoordelijk is voor de meeste luchtverontreiniging", zegt Janssen. De hele Ring opnemen in de zone is onmogelijk, het stadsbestuur heeft hier geen bevoegdheid voor. Maar een uitbreiding is wel mogelijk, zegt Janssen. "Het zou goed zijn om de huidige zone binnen de Singel uit te breiden naar de districten en zelfs naar randgemeenten zoals Mortsel en Wommelgem."

Het kan ook nog strenger. Op dit moment worden maar weinig auto's uit het centrum geweerd. De oppositie wil de regels binnen de zone dan ook aanschroeven. Hebben zij een punt? Ja en neen, zegt Janssens. "Er worden inderdaad niet zoveel auto's geweerd. Maar zij die eruit gaan, maken een groot verschil, zeker voor dieselroet. Een euro 6 dieselmotor stoot slechts 1 procent dieselroet uit tegenover een euro 3."

Tunnelmonden

Dat alle partijen inzetten op een vergroening van de haven, vindt Janssen een goede zaak. De scheepvaart is verantwoordelijk voor een steeds groter aandeel van de totale uitstoot. Metingen van het VITO tonen aan dat er boven de Antwerpse haven een veel grotere uitstootwolk hangt dan boven het centrum. "Maar in het centrum blijft de wolk veel langer hangen, waardoor hij voor inwoners schadelijker is."

'Tien jaar geleden was een project zoals Ringland ondenkbaar'
Stijn Janssen, onderzoeker VITO

Positief element is tot slot het hele overkappingsverhaal in Antwerpen. Bij de overkapping van de Ring hield intendant Alexander D'Hooghe rekening met de hoge uitstootconcentraties die verwacht worden aan de tunnelmonden. "En als een tunnelmond onvermijdelijk is voor de veiligheid, dan komen er zijpanelen die ook een tunneleffect creëren. Een belangrijke ingreep voor de buurtbewoners."