Videospeler inladen...

Voka hekelt verkeersinfarct en wil "nú schop in de grond" voor infrastructuurwerken

Voka pleit ervoor om zo snel mogelijk werk te maken van grote en belangrijke infrastructuurwerken, om zo het groeiende verkeersinfarct te milderen. Dat zegt de werkgeversorganisatie naar aanleiding van de zogenoemde Rentree, het begin van het politieke en economische jaar. 

Mobiliteit is duidelijk hét speerpunt voor Voka, want samen met de niet mis te verstane boodschap voor de regerende machten, lanceert de werkgeversorganisatie ook de resultaten van een mobiliteitsenquête, uitgevoerd bij 1.000 Vlamingen.

Daaruit blijkt dat de Vlaming verknocht blijft aan de auto voor al zijn verplaatsingen en zeker van en naar het werk. 60 procent van de ondervraagden gaat met de auto naar het werk. Bij 14 procent gaat het daarbij om een bedrijfswagen.

Het altijd maar groeiende fileleed lijkt de Vlaming er maar bij te nemen. Veel mensen ergeren zich blauw aan het verkeer, maar bijna 80 procent "zou niet weten wat te doen zonder auto".  Een nog grotere groep mensen zegt dat de verkeersproblemen niet opwegen tegen het gebruiksgemak van een auto.

Nog opvallend: het openbaar vervoer wordt niet beschouwd als een volwaardig alternatief. Maar 1 op de 20 Vlamingen geeft aan het openbaar vervoer te gebruiken voor woon-werkverkeer. Over het algemeen is het vertrouwen in dat openbaar vervoer zoek. 61 procent van de ondervraagden zegt "zeker niet" de trein te overwegen om naar het werk te gaan.

Voka wil dan ook "meer en betere" investeringen in het openbaar vervoer én in de wegeninfrastructuur. De werkgeversorganisatie wil dat de schop vandaag nog de grond ingaat, om de moeilijkste knooppunten aan te pakken en zo de dagelijkse economische stilstand tegen te gaan.

In Brussel zegt men dat er voor de verkiezingen van mei volgend jaar geen akkoord kan worden gesloten. Dat is gewoon wraakroepend

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka

Cruciaal zijn de werken aan de Antwerpse en de Brusselse ring, zegt Voka-topman Hans Maertens in "De ochtend" op Radio 1. "In Antwerpen zijn de werken gestart, maar we vinden dat er een tand moet worden bijgestoken, want het slibt iedere dat meer en meer dicht." 

Over de Brusselse situatie is Maertens erg scherp: "In Brussel zegt men dat er voor de verkiezingen van mei volgend jaar geen akkoord kan worden gesloten. Dat is gewoon wraakroepend. Dat betekent dat alles met minstens een jaar wordt uitgesteld en dat voor een traject van amper 700 meter. Dit kan gewoon niet!"

Rekeningrijden

Naast meer en beter openbaar vervoer en infrastructuurwerken, ijvert Voka ook voor rekeningrijden. Dat houdt in dat gebruikers, bestuurders dus, betalen voor het aantal kilometers dat ze werkelijk afleggen. Uit de mobiliteitsenquête blijkt alvast dat de Vlaming openstaat voor rekeningrijden.

Het rekeningrijden maakte deel uit van het Zomerakkoord van de huidige Vlaamse regering, maar het zou aan de volgende regering zijn om dat rekeningrijden ook effectief in te voeren. Toch roept Voka op om ook daar snel werk van te maken.

Herbeluister hieronder het gesprek met Hans Maertens van Voka in "De ochtend": 

Meest gelezen