Direct naar artikelinhoud
Ryanair

Vakbonden willen dat Ryanair Belgisch arbeidsrecht erkent

Vakbonden willen dat Ryanair Belgisch arbeidsrecht erkent
Beeld EPA

Deze voormiddag hebben de Belgische vakbonden tijdens een vergadering met de directie van Ryanair een voorstel tot collectieve arbeidsovereenkomst (cao) overgemaakt. Dat is vernomen van verschillende vakbondsvertegenwoordigers. In Duitsland is morgen een staking van de piloten en het personeel gepland.

De tekst, ingediend door het gemeenschappelijk vakbondsfront, omvat dat Ryanair het Belgische arbeidsrecht erkent. Ryanair heeft zeven dagen de tijd om te antwoorden op de inhoud van de tekst.

Het voorstel voorziet dat de luchtvaartmaatschappij vanaf een bepaalde datum (wellicht 1 januari 2019) het Belgische arbeidsrecht en rechtbanken erkent, zegt vakbondsman Filip Lemberechts van ACLVB.

Volgens de vakbondsman zou Ryanair zo'n erkenning kunnen overwegen, maar dan eerder tegen 2022, wanneer een Europese regelgeving ervoor zal zorgen dat werknemers zullen moeten kiezen of ze onderworpen willen worden aan de Ierse fiscale regelgeving, of die van het land waar ze actief zijn.

Rust- en werktijden

Als Ryanair akkoord zou gaan met de tekst, zou dat een basis vormen voor de installatie van een syndicale delegatie. Die zou vervolgens onderhandelingen zou kunnen opstarten over onder meer rust- en werktijden, aldus de vakbondsman.

De christelijke bediendebond gaat uit van een negatief antwoord van Ryanair op het voorstel. "De tekst is bovendien enkel een document om de toepassing van de wet te vragen", aldus vakbondsman Didier Lebbe.

Eind september, vermoedelijk op vrijdag 28 september, wacht Ryanair een nieuwe staking, waarschijnlijk "de grootste staking ooit". Verschillende Europese vakbonden (België, Spanje, Portugal, Italië en Nederland) die het cabinepersoneel vertegenwoordigen, kwamen vorige week vrijdag samen in Rome. De bonden trachten al maanden om Ryanair ertoe te krijgen om de verschillende nationale sociale wetgevingen toe te passen van de landen waar Ryanair actief is, en niet enkel de Ierse wetgeving.

De precieze datum van "de grootste staking ooit" wordt donderdag meegedeeld, tijdens een nieuwe vergadering van de bonden in Brussel. Op dezelfde dag zullen ze om 15 uur een ontmoeting hebben met een vertegenwoordiger van de Europese Commissie, aan wie ze al herhaaldelijk uiting gegeven hebben van hun klachten.

Staking in Duitsland

In Duitsland gaan het personeel en de piloten van Ryanair morgen staken. Ze eisen betere verloning en betere werkomstandigheden. De staking zou 24 uur duren en er zijn onder meer 400 Duitse piloten en copiloten betrokken.

Ryanair dreigt er nu op zijn beurt mee de activiteiten op een aantal Duitse luchthavens terug te schroeven en er banen te schrappen. "Als de stakingsdreigingen blijven duren, zullen ze leiden tot een vermindering van de activiteiten in Duitsland en tot de schrapping van banen van piloten en cabinepersoneel", zegt marketingdirecteur Kenny Jacobs in een persbericht. Vooral secundaire Duitse luchthavens zouden worden getroffen, "waar we elke winter verlies lijden". 

In een apart statement laat Ryanair ook weten dat het reeds lokale contracten en een betere verloning beloofde, dat er dus geen rechtvaardiging is voor verdere disruptie en dat het eist dat zijn Duitse piloten vanaf morgen weer aan het werk gaan.

'Als de stakingsdreigingen blijven duren, zullen ze leiden tot een vermindering van de activiteiten in Duitsland en tot de schrapping van banen van piloten en cabinepersoneel'
Kenny Jacobs, marketingdirecteur Ryanair

Ryanair had de staking, waartoe gisterenavond opgeroepen werd, eerder al "nutteloos en overbodig" genoemd. De vakbonden verwachten dat er amper een vliegtuig zal vertrekken.

De Ierse lagekostenmaatschappij is actief op elf Duitse luchthavens, met in totaal meer dan 40 vliegtuigen of een tiende van de gehele vloot. Die zijn goed voor zowat 400 piloten en 1.000 stewardessen en stewards.

Ryanair uitte eerder een gelijkaardig dreigement in Ierland, na verschillende stakingen. De maatschappij zou zes vliegtuigen weghalen uit Dublin, maar ze draaide de beslissing terug nadat er een cao was bereikt met de Ierse piloten.