Direct naar artikelinhoud
iPhone

Waarom we fortuinen geven voor een nieuwe iPhone

Tim Cook, CEO van Apple, tijdens de lancering van de iPhone X in september vorig jaar.Beeld REUTERS

Apple zal woensdag drie nieuwe iPhones aankondigen. Hoe de nieuwe modellen precies heten, is niet duidelijk. Dat iPhone-fans opnieuw serieus in hun buidel moeten tasten, staat buiten kijf. Waarom geven we meer dan 1.000 euro uit aan smartphones?

Woensdagavond om 19 uur zullen in het Steve Jobs Theater net als vorig jaar drie nieuwe iPhones onthuld worden: de vernieuwde iPhone X, een grote iPhone X en een budgetversie van de iPhone X. Die informatie komt van betrouwbare bronnen, zoals het persagentschap Bloomberg.

Vorig jaar overschreed de prijs van de iPhone X de magische grens van 1.000 euro. In België was het vlaggenschip van Apple voor 1.159 euro van jou. Hoewel analisten teleurgesteld waren over het verjaardagsmodel van Apple, verkocht het toestel goed.

Om de verschrikkelijk hoge prijs te blijven rechtvaardigen, komt Apple woensdag met een iPhone X extra large. Laten we dat model hier de iPhone Xs Plus noemen. Het 6,5 inch (meer dan 15 cm) oled-scherm moet gebruikers de mogelijkheid bieden verschillende apps tegelijkertijd te gebruiken.

Miljoenenomzet

De techgigant uit Cupertino wil niet per se jaarlijks miljoenen nieuwe iPhone-gebruikers vinden, maar zoekt liever naar manieren om de prijs van een iPhone te verhogen. Of toch minstens – zoals dit jaar – om de onnoemelijk hoge prijzen te rechtvaardigen.

'Apple heeft van in het begin zijn smartphones als premiummerk in de markt gezet en is niet van plan zijn positie in dat segment te verliezen'
Tom Simontshoofdeconoom bij KBC

Het wordt daar voor een stuk toe gedwongen. In april van dit jaar meldde het onderzoeksbureau GfK in een publicatie dat de wereldwijde smartphoneverkoop in het eerste kwartaal van 2018 met 2 procent daalde. Door almaar meer opties aan toestellen toe te voegen, hopen smartphonefabrikanten een steeds hogere prijs te kunnen vragen. 

Apple is al enkele jaren berucht om die techniek.

Dat heeft voor een groot deel met de levenscyclus van de iPhone te maken. Waar mensen drie jaar geleden gemiddeld 2,4 jaar met een iPhone deden, doen ze ondertussen 3,5 jaar met zo'n toestel. 

Als Apple zijn miljoenenomzet wil behouden, moet het dus elk jaar de prijs verhogen. Zeker als je weet dat de iPhone-verkoop in het jongste kwartaal meer dan de helft van de totale omzet van het bedrijf vertegenwoordigde, goed voor ongeveer 30 miljard dollar (26 miljard euro).

Maar wij, consumenten, hebben niet bepaald een boodschap aan de boekhoudkundige balans in Cupertino. Waarom blijven we zulke dure producten toch kopen? 

"Mocht je Steve Jobs in 2007 gevraagd hebben of mensen meer dan 1.000 euro zouden betalen voor een smartphone, had hij je misschien niet geloofd", zegt Tom Simonts, hoofdeconoom bij KBC. "Maar Apple heeft van in het begin zijn smartphones als premiummerk in de markt gezet en is niet van plan zijn positie in dat segment te verliezen."

Snobgoed

Een iPhone is wat economen een Veblen-goed of 'snobgoed' noemen. Terwijl een hogere prijs bij normale producten kopers afstoot, trekt een Veblen-goed met een hogere prijs net extra kopers aan. 

"Enkele jaren geleden liet de bandenproducent Michelin de prijs van zijn duurste banden zakken om marktaandeel op een concurrent te winnen", zegt Simonts. "In plaats van marktaandeel te winnen, verloor Michelin marktaandeel. Heel wat consumenten associeerden de prijsverlaging met een vermindering van de kwaliteit."

Op een bepaald moment kun je niet nog een extra camera, of een nog helderder scherm toevoegen om de prijs te verhogen. Dat kantelpunt is volgens Gene Munster, een analist die Apple al jaren volgt, nog niet bereikt. Hij legt in een YouTube-video uit hoe een groter scherm kan helpen om de gemiddelde verkoopprijs van iPhones in 2018 en 2019 te verhogen. 

De vernieuwde versie van de iPhone X zou verkocht worden voor een bedrag tussen 1.000 en 1.050 euro. En zo heeft Apple plots twee modellen die meer kosten dan die magische grens, waarmee het de gemiddelde verkoopprijs van al zijn modellen kan optrekken.

"Je mag ook niet vergeten dat je bij Apple niet alleen een smartphone koopt, maar dat je meteen deel uitmaakt van een netwerk met clouddiensten, muziekapplicaties en wie weet binnenkort een videodienst. Wie deel uitmaakt van dat netwerk, raakt daar moeilijk uit en wordt verplicht regelmatig te investeren in een iPhone", besluit Simonts.

Prijsverdubbeling in 10 jaar tijd

• iPhone (4GB) (2007): €430

• iPhone 3G (8GB): €517

• iPhone 3GS (16GB): €517

• iPhone 4 (16GB): €517

• iPhone 4S (16GB): €560

• iPhone 5 (16GB): €560

• iPhone 5s (16GB): €560

• iPhone 6 (16GB): €560

• iPhone 6 Plus (16GB): €646

• iPhone 6s (16GB): €560

• iPhone 6s Plus (16GB): €646

• iPhone 7 (32GB): €560

• iPhone 7 Plus (32GB): €664

• iPhone 8 (64GB): €603

• iPhone 8 Plus (64GB): €689

• iPhone X (64GB) (2017): €862