"Grootste staking ooit" bij Ryanair op 28/9: "Elke maand staken tot wet wordt nageleefd"
Op 28 september komt er een nieuwe staking bij Ryanair. De vakbonden spreken van de "grootste staking ooit" bij de Ierse lagekostmaatschappij. De bonden dreigen ermee elke maand een staking te houden zolang Ryanair de nationale en Europese wetgeving niet naleeft.
Eind september zullen de bonden "de grootste staking uit de geschiedenis van Ryanair" houden. "En men hoeft ook niet verrast te zijn als er voor die datum ook sporadisch al andere acties komen, door piloten of andere vakbonden, zoals gisteren in Duitsland", klinkt het.
Arbeidsvoorwaarden
Naast België legt het cabinepersoneel op 28 september ook in Nederland, Duitsland, Italië, Spanje en Portugal het werk neer. Mogelijk sluiten andere landen zich nog aan. De datum was eerder al naar voor geschoven door de vakbonden.
De bonden benadrukken dat sinds deze zomer de arbeidsvoorwaarden bij Ryanair niet veranderd zijn en dat het bedrijf nog steeds de Europese en nationale wetgevingen niet naleeft. "Wij willen niet het faillissement van het bedrijf, maar een wijziging van het management." De autoriteiten, nationaal en Europees, moeten volgens de vakbonden van het cabinepersoneel ook meer doen om Ryanair de wetgeving te doen naleven. Daarom gaan ze deze namiddag om 15 uur langs bij de Europese Commissie.
Wij willen niet het faillissement van het bedrijf, maar een wijziging van het management
"Gebrek aan respect"
"Ryanair is de enige multinational die de wetgeving niet naleeft en we begrijpen niet waarom niemand van de autoriteiten reageert", zegt vakbondsman Didier Lebbe (CNE). "Het is nochtans in het belang van iedereen, want als we dit zo laten en Ryanair laten groeien, dan gaan andere bedrijven dit gedrag imiteren. Ook voor de reizigers is dat nefast, want Ryanair toont vandaag ook voor hen al een totaal gebrek aan respect."
De vakbonden zullen bij de Europese Commissie ook aandringen op een onafhankelijke Europese bemiddelaar. "Om gezamenlijk met Ryanair te kunnen onderhandelen en niet in elk land apart", zegt Lebbe.
Aan de aandeelhouders van Ryanair vragen de vakbonden om tijdens de algemene vergadering van 20 september echte verandering te eisen van het tewerkstellingsmodel in het bedrijf, "dat niet langer getolereerd wordt door de werknemers".
"Geen chaos"
De lowcostmaatschappij ontkent intussen in een persbericht dat de "staking door een kleine minderheid van het cabinepersoneel op 28 september voor chaos zal zorgen", zoals de Belgische christelijke bediendebond beweert. "We gaan vluchten ver op voorhand annuleren en de passagiers een alternatief of terugbetaling aanbieden", zegt marketing manager Kenny Jacobs. De marketing manager verwacht bovendien dat "een meerderheid" van de vluchten zal kunnen worden uitgevoerd zoals gepland. "Niet alle cabinepersoneelsleden zullen aan de staking deelnemen, zoals ook vorige acties aantoonden. Voor wat de vliegtuigen betreft, beschikken we eind september, wegens het einde van de zomer, over voldoende vervangingstoestellen."
Jacobs zegt wel dat Ryanair nog niet formeel op de hoogte werd gebracht van de stakingsplannen. Maar eens dat gebeurd is, zoekt de luchtvaartmaatschappij naar oplossingen, klinkt het. "We hebben bewezen dat het kan: van de jongste Duitse staking werden we pas 24 uur op voorhand geïnformeerd, terwijl toch 70 procent van de vluchten kon worden uitgevoerd."
Financiële schade
Toch zijn de vakbondsacties vervelend voor de Ierse lowcost-maatschappij. Jacobs geeft toe de stakingen financiële schade berokkenen - "maar niet zo groot want onze vooruitzichten blijven onveranderd". Ze zorgen ook voor onzekerheid bij passagiers, "maar in de boekingen in België zien we nog niet echt een effect. De mensen beseffen dat er ook bij andere luchtvaartmaatschappijen acties mogelijk zijn."
De directie van Ryanair roept de bonden op om de gesprekken voort te zetten. "We hebben de jongste twee weken al contacten gehad met de vakbonden en pilotenorganisaties in België", zegt Jacobs en volgens hem wordt er "goede vooruitgang" geboekt. "We zijn bereid om de eisen van de vakbonden rond lokale contracten en lokale belastingen te bekijken. Maar we vragen hen om terug naar de onderhandelingstafel te komen. Het gaat om een open uitnodiging", aldus de marketing manager. Hij hoopt alvast "voor kerstmis" een akkoord te hebben met de Belgische vakbonden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Heeft felbesproken Rwandawet impact op transmigranten aan onze kust? "Vluchtelingen hebben van niets schrik”
Blankenberge, Middelkerke, Nieuwpoort, De Panne, Koksijde, Bredene, Oostende, Knokke-Heist, Brugge, De Haan -
"Politieke wereld moet verantwoordelijkheid nemen in dossier Ryanair"
De politieke wereld moet grote bedrijven zoals Ryanair erop wijzen dat ze zich aan de Belgische regels moeten houden. Dat vraagt de Belgian Cockpit Association (BeCA) , de beroepsvereniging van Belgische piloten. "De politieke wereld moet zijn verantwoordelijkheid nemen in het dossier van Ryanair", klinkt het bij BecA, aan de vooravond van de staking van de Belgische piloten bij Ryanair. -
PREMIUM2
PORTRET. Michel Leclercq (84), de man achter Decathlon: hoe zijn ontslag het begin werd van z’n miljardensucces
Over en uit voor het depot van Decathlon in Willebroek: de sportketen schrapt tegen het einde van dit jaar 132 jobs. Dat terwijl de sportartikelenverkoper al vijftien jaar enorme winsten boekt: zo’n 17 miljoen euro per jaar in ons land alleen. Geniet daar ook van: oprichter Michel Leclercq (84). Met 4,8 miljard euro een van de rijkste mensen van Frankrijk. Niet slecht voor een wees zonder diploma. Portret van de man die 48 jaar geleden op een bijzonder plek en manier begon met Decathlon. -
-
Ondanks extreme droogte in Spanje: cava wordt bij ons (nog) niet duurder
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
PREMIUM15
INTERVIEW. Federaal Ombudsman scherp voor overheid na recordjaar met meer dan 10.000 klachten: “Overheid moet beloftes nakomen”
Z’n job bestaat erin samen met een team van 50 mensen klachten weg te werken, maar na een recordjaar met meer dan 10.000 dossiers, heeft de federale Ombudsman David Baele (45) nu zelf een klacht. In dit interview legt Baele uit wat er dringend beter moet, wat de meest gehoorde klachten zijn én wat hij voor u kan doen. “We krijgen oudere mensen aan de telefoon die volledig de weg kwijt geraken, en da’s logisch.” -
EU verbiedt “ongezonde” aroma’s voor rookworst en barbecuesaus
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
Vijf bedrijven en organisaties nemen deel aan een experiment over de vierdagenwerkweek met behoud van loon. Dat meldt het Federaal Planbureau. Het zijn er minder dan verwacht. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM
Bijkomend onderzoek naar dood van baby Omélie (8 maanden): zelfs ouders weten niet wat er precies onderzocht zal worden
Eernegem
57 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLydie Teblick
Freddy De Vos
Vincent De Wolf
guy raeymakers
Johan Geyskens