Direct naar artikelinhoud
Streetart

Bonom in Gent: "Wat ik ook doe, er zal altijd wel iemand niet tevreden zijn"

Bonom mocht onder meer een muur van de Vooruit onder handen nemen.Beeld Wouter Van Vooren

Zijn expliciete streetart veroorzaakt in Brussel al jaren controverse. Nu strijkt Bonom ook neer in Gent. 

Met een gigantische telescoop-steel met daarbovenop een klein zwart verfrolletje loopt een man heen en weer onder de B401, het gigantische viaduct dat de snelweg rechtstreeks met de Gentse binnenstad verbindt. De zwarte vegen die hij op het beton schildert, vloeien langzaam samen tot een herkenbaar silhouet. De man in kwestie heet Vincent Glowinski, een Parijse Brusselaar die onder de artiestennaam Bonom al jaren de Brusselse binnenstad versiert. 

Hem op klaarlichte dag aan het werk zien is een unicum. Bonom doet zijn ding normaal liever in de anonimiteit van de nacht. Uit noodzaak, want voor wat hij in Brussel op de muren schildert heeft hij meestal geen toelating. In Gent is dat anders. Bonom is hier op uitnodiging van Kunstencentrum Vooruit. Dat zocht nog een uithangbord voor FLY OVER, een evenement dat het komende zondag op het voor de gelegenheid autovrije viaduct organiseert. 

'Normaal ben ik erg honkvast, maar het idee om hier, in alle openheid te kunnen werken, trok me aan'
Bonom

Glowinski was meteen enthousiast over het idee om zijn territorium naar Gent uit te breiden. "Normaal ben ik erg honkvast", vertelt hij. "Maar het idee om hier, in alle openheid te kunnen werken, trok me aan." Dat er een werk op de muur van De Vooruit zou komen lag voor de hand. Ook het viaduct zelf was een evidentie, en na een wandeling in de buurt liet Glowinski zijn oog vallen op de oude stadsbibliotheek. "Er waren ook nog wel wat andere interessante gebouwen", zegt de kunstenaar. "Maar die zijn privé-eigendom, dat maakt het moeilijk om de nodige toelatingen te krijgen." 

(Lees verder onder de foto.)

Bonom beschildert het viaduct.Beeld Wouter Van Vooren

Die toelatingen waren ook nu geen evidentie. Zo had de dienst Erfgoed wel wat vragen bij de plannen van Glowinski en co. en ook bij het Agentschap Wegen & Verkeer was er aanvankelijk wat koudwatervrees. Niet omwille van de reputatie van Glowinski, die de man zou zijn achter gigantische muurschilderingen waarop onder andere een masturberende vrouw, een onthoofding en een penetratie-scène te zien zijn. Wel omdat ze vreesden voor onherroepelijke schade aan de gebouwen waarmee Bonom aan de slag wou. Vooral de oude bibliotheek aan het Zuid bleek een zorgenkindje. Die is namelijk opgetrokken uit een uiterst poreuze steen waar verf heel moeilijk van te verwijderen is. Een probleem dat uiteindelijk werd omzeild door met makkelijk weg te borstelen krijtverf te werken. 

Totale vrijheid bestaat niet

Het ontwerp zelf zorgde voor minder kopzorgen. "Ik had al snel het idee om met prehistorische vogels te werken", vertelt Bonom. "Figuren zoals ik die al eerder heb geschilderd, bijvoorbeeld in de Rue de Flandre." De vogels die sinds deze week over Gent vliegen zijn niet alleen een verwijzing naar FLY OVER. Bonom wil er ook de automobilisten die dagelijks aan of op de B401 passeren mee doen nadenken over hun – volgens hem – prehistorische verplaatsingswijze. Inhoudelijke richtlijnen waren er bij het maken van de ontwerpen niet, klinkt het bij Vooruit. Glowinski zelf houdt het bij het eerder cryptische "totale vrijheid bestaat niet'" 

'Voor- en tegenstanders zorgen er net voor dat er over je werk gesproken wordt. En dat is uiteindelijk waar je het als kunstenaar voor doet'
Bonom

Richtlijnen of niet, bij Vooruit zal niemand er rouwig om zijn dat de kunstenaar voor zijn Gentse première een wat braver ontwerp koos. Al weet je met Bonom natuurlijk nooit. "Ik maak wel maquettes", vertelt hij. "Maar daar hoef ik me bij het tekenen niet per se aan te houden. Mocht het gewoon zaak zijn om die voorontwerpen in het groot op een gebouw te kopiëren, dan kan ik daar even goed personeel voor in dienst nemen." De Gentse vogels mogen dan al minder expliciet zijn dan Bonoms Brusselse werk, toch zullen ze ook nu weer reactie oproepen, verwacht de kunstenaar. "Ik begeef me met mijn werk in de publieke ruimte. Dan weet je dat mensen er zich een mening over zullen vormen. Wat je ook doet, er zal altijd wel iemand niet tevreden zijn. Maar die voor- en tegenstanders zorgen er net voor dat er over je werk gesproken wordt. En dat is uiteindelijk waar je het als kunstenaar voor doet." 

FLY OVER-festival, zondag 16 september op en onder de B401 van 8u 's morgens tot 18u 's avonds

Totale vrijheid bestaat niet
Beeld Wouter Van Vooren