Direct naar artikelinhoud
FAQ Gent Mobiliteit

Mobiliteitsexpert: "Een auto bezitten is geen mensenrecht meer"

De N-VA noemt het circulatieplan en het parkeerbeleid in Gent asociaal.Beeld Bas Bogaerts

Het circulatieplan en het parkeerbeleid in Gent is asociaal, meent Anneleen Van Bossuyt, lijsttrekker voor N-VA in Gent. Klopt niet, vindt mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers (Ugent). "De parkeernorm in Gent valt nog goed mee."

en

In een pittig debat kruiste Anneleen Van Bossuyt (N-VA) de degens met schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Gespreksonderwerp nummer één was vanzelfsprekend het circulatieplan dat vorig jaar in april werd ingevoerd. N-VA was van meet af tegen. Ook nu had Van Bossuyt harde woorden voor het gevoerde beleid. Het circulatieplan is volgens haar ingevoerd zonder dat er voldoende alternatieven waren, waardoor een grote groep mensen uit de boot valt.

Ook het parkeerbeleid van de stad moest het ontgelden. De stad legt in sommige zones bij nieuwe woningen een parkeernorm van 0,6 auto’s per woning op. "Dat wil dus zeggen dat gezinnen niet eens meer een auto mogen hebben. Dat is asociaal", klonk het.

Maar volgens professor Dirk Lauwers (UGent), die net terug is van een Europees parkeercongres in de Tsjechische hoofdstad Praag, valt die norm nog best mee. "0,6 is nog altijd het dubbele van de norm in Stockholm of Bremen. In Amsterdam bijvoorbeeld is de parkeernorm in bepaalde zones zelfs 0,2."

Zo’n strikte parkeernorm hoeft geen probleem te zijn, als er voldoende wordt ingezet op alternatieven, zoals deelauto’s. "Het bezitten van een auto is geen mensenrecht. Je hoeft ook geen auto meer te bezitten om erover te kunnen beschikken. Eén deelauto kan 12 individuele auto’s vervangen. Daardoor komen ook 11 parkeerplaatsen vrij. Dat geeft dan weer ruimte voor mensen die, om welke reden dan ook, wel nog gebruik moeten maken van een auto."

Dat autobezit wordt trouwens niet verboden met een strengere norm, meent professor Lauwers. "Ook als je een auto wil hebben en in zo'n nieuwe woning wil wonen kan dat, al zal je mogelijk wel wat verder van huis een garage moeten zoeken. Zo'n norm leidt ertoe dat  in Groningen bijvoorbeeld het autobezit de helft lager is dan in Gent: meer mensen kiezen er voor een alternatieve vorm van mobiliteit."

'Eén deelauto kan 12 individuele auto’s vervangen. Daardoor komen ook 11 parkeerplaatsen vrij.'
Dirk LauwersVerkeersdeskundige UGent

Ook op de parkeertarieven had de N-VA-lijsttrekker heel wat kritiek. Die werden de afgelopen jaren flink opgetrokken. Maar Lauwers countert de kritiek. "Het is een internationale trend: wil je een binnenstad autoluw maken, dan moet je de parkeertarieven optrekken, het aantal plaatsen verminderen en de parkeerduur inkorten. Een stad als Parijs bijvoorbeeld is momenteel zelfs bezig met het sluiten van een vijftigtal grote parkeergebouwen, Breda wil van een ondergrondse centrumparking een park en vijver maken."

Tramvrij

In onze chatsessie met lezers zei Anneleen Van Bossyt dat een tramvrij Gent op termijn voor haar een optie is. En dat er in tussentijd trambussen kunnen komen om vanuit de deelgemeenten makkelijker naar het centrum of een andere deelgemeente te geraken. 

Trambussen zijn mogelijk een goed plan buiten de binnenstad, meent Dirk Lauwers. Omdat ze goedkoper zijn dan nieuwe tramlijnen te leggen en ook grotendeels elektrisch rijden. Maar de tram volledig uit de binnenstad weren, is een brug te ver. "Een tram is de snelste en milieuvriendelijkste manier om zich voort te bewegen in de binnenstad. In vele Franse steden waar half vorige eeuw de tramlijnen werden afgebroken is er nu een ware renaissance bezig van de stadstram. Een tramvrije binnenstad is grote stap achteruit."