© JAA

15-jarige Steffi populairder dan Véronique De Kock op verticale catwalk in Wijnegem Shop Eat Enjoy

Met tromgeroffel, een modeshow die gedeeltelijk op een verticale catwalk gelopen werd en een enorme knal met gouden confettiregen nam Wijnegem Shop Eat Enjoy, haar nieuwe naam en logo in gebruik. De reacties zijn positief, maar het meeste enthousiasme was er toch voor de vijftienjarige TikTok-app-sensatie Steffi Mercie.

jan auman

Stefi wie? Als u die vraag stelt, betekent dat dat u ouder bent dan zestien jaar. Steffi Mercie dus. De gewezen kampioene discodansen uit Leuven heeft 430.000 (!) volgers op de app die sinds het opdoeken van Muscial.ly veruit het populairst is bij jonge tieners, toch bij meisjes: TikTok. Toen BV’s als Astrid -Bryan- Coppens, Véronique De Kock of de mannelijke Instagrammer Matthias Geerts de catwalk betraden om de nieuwe herfst- en wintermodellen van boetieks in het shoppingcenter te showen, weerklonk applaus. Maar dat sloeg over in adorerend gegil toen kleine en ogenschijnlijk doodnormale Stefi, zonder perfecte maten maar met poeslieve glimlach en veruit de beste moves, tevoorschijn kwam.

© Wijnegem Shop Eat Enjoy

Verpleegster

Hoe goed ze ook danst en hoe geduldig en aardig ze ook doet tegen haar fans, haar populariteit heeft Steffi dus te danken aan TikTok. Tieners maken met de app, die pas vorig maand door Chinezen gelanceerd werd, video's van hoe ze een bekend liedje ‘meelippen’. De filmpjes duren tussen 15 seconden en 1 minuut. TikTok is momenteel de vaakst gedownloade app ter wereld.

Vader Rudy en Patricia Mercie, die dochterlief overal naartoe brengen, kijken er niet meer van op. “Maar gelukkig blijft Steffi helemaal zichzelf”, zegt Rudy. “Maandag zit ze weer gewoon op de schoolbanken in Aarschot. Ze krijgt hier en daar een kleine onkostenvergoeding, maar houdt haar voetjes goed op de grond. Steffi ambieert trouwens geen carrière in de media, maar wil verpleegster worden.”

Fort

Maar naast Steffi straalde dus ook het nieuwe logo van het winkelcentrum. Kenners van de streek herkennen daarin de vorm van het al in 1959 afgebroken fort van Wijnegem. Het winkelcentrum staat trouwens op de fundamenten van het bolwerk. De kleuren groen, blauw en geel zijn zonder specifieke reden gekozen. De drie termen uit de baseline staan er heel zorgvuldig gekozen: Shop, Eat, Enjoy. Dat die termen Engels en dus geen Nederlandse woorden zijn, is bij het management nooit een issue geweest.

Kristien Vleugels uit Olen, zaterdag aanwezig bij de festiviteiten die meteen het 25-jarig bestaan van het winkelcentrum in de verf zetten, vindt de nieuwe huisstijl best mooi. “Het is even wennen, maar ik kan er wel inkomen, in die naamsverandering. Ook wij houden het meestal niet bij winkelen wanneer we vanuit Olen naar Wijnegem komen. We winkelen dan, natuurlijk, maar blijven meestal ook een hapje eten. Het gaat er heel ontspannen aan toe.”

Circus

De modeshow, die twee keer werd opgevoerd en waarvoor zich honderden mensen rond de catwalk verzamelden, speelde zich dus ook in de hoogte af. Van de gelegenheidsacrobaten, stapte Véronique De Kock veruit het meest elegant naar boven. Astrid Coppens ging slechts met hele kleine stapjes naar omhoog. Breakdance acts, taikodrummers en andere circusingrediënten zorgden voor een hele dag showvertier in Wijnegem Shop Eat Enjoy.

© JAA

© JAA

© Wijnegem Shop Eat Enjoy