Direct naar artikelinhoud

Ongevallen met de fiets stijgen fors

Populariteit van snelle elektrische fietsen voor woon-werkverkeer een van oorzaken
Beeld Bas Bogaerts

In vijf jaar is het aantal fietsongevallen bij woon-werkverplaatsingen in ons land verdubbeld. Vorig jaar was er een stijging met een kwart. Vooral de onderschatte gevaren van de steeds populairdere elektrische fiets hebben daar mee te maken.

Met de fiets naar het werk: goed voor het milieu, maar niet altijd voor uw gezondheid. Want het aantal fietsongevallen dat gebeurt wanneer Belgen zich van of naar hun werk verplaatsen, stijgt fors. Verzekeringsmakelaar Vanbreda Risk & Benefits deed een steekproef bij in totaal 15.000 medewerkers van hun klanten. Gebeurden er in 2013 nog 249 arbeidswegongevallen, waarvan 85 met de fiets, dan lag dat vorig jaar op 374 arbeidswegongevallen, waarvan 162 met de fiets. Niet alleen het aantal fietsongevallen verdubbelt bijna, ook het aandeel ervan in het totaal aantal wegwerkongevallen stijgt tot 47 procent.

De arbeidsongevallenverzekeraars bevestigen dat: alles samen zagen zij een stijging van het aantal fietsongevallen met een kwart tegenover het jaar ervoor.

E-bikes

Een van de belangrijkste redenen voor de stijging is de toenemende populariteit van snelle elektrische fietsen, die ideaal zijn voor langere afstanden tussen woon- en werkplek. "Werkgevers nemen elektrische fietsen steeds vaker op in hun fietsleaseplan", zegt Axel De Lamper, expert arbeidsongevallen bij Vanbreda. "Vorig jaar zagen we bij onze klanten dan ook voor het eerst aangiftes van arbeidsongevallen met de elektrische fiets binnenkomen. Het onderscheid tussen een gewone of elektrische fiets moet niet gemaakt worden bij de aangifte, dus precieze cijfers over het aandeel van de e-bikes hebben we niet."

De snelle fietsen brengen ook extra kosten met zich mee. "In een jaar tijd zijn de totale kosten voor verzekeraars met bijna 30 procent gestegen. Niet alleen zijn de fietsen duurder, maar door de hogere snelheden zijn ook de lichamelijke gevolgen vaak ernstiger."

Werkgevers wordt aangeraden om personeel met een e-bike op te leiden

Preventie is een heikel punt. Werkgevers wordt aangeraden om personeel met een e-bike op te leiden, op alle gevaren te wijzen en een helm te laten dragen. Maar niet alle bazen zijn zich bewust van de gevaren die erbij komen kijken. "Het is nochtans heel belangrijk om daar bewust mee bezig te zijn", zegt De Lamper. "In de eerste plaats voor de veiligheid van het personeel, daarnaast ook voor de portefeuille van de firma. Als deze trend zich doorzet, mogen bedrijven zich vroeg of laat verwachten aan hogere verzekeringspremies. Wanneer een slachtoffer van een ongeval al dan niet tijdelijk vervangen moet worden kost dat ook geld, en heeft dat een impact op de werkvloer."

Fietsvergoeding

Ruim 24 procent van de werknemers laat de auto of trein links staan en gaat regelmatig met de fiets naar het werk. Parallel daarmee stijgt ook het aantal fietsvergoedingen dat door werkgevers wordt uitgedeeld. Was dat in 2012 nog 10,1 procent, dan steeg dat vorig jaar naar 15,4 procent van alle werknemers. Gemiddeld bedroeg een vergoeding 31 euro per maand, dat de werknemer boven op zijn loon ontvangt.

Nog niet elke fietser krijgt dus zo'n financiële aanmoediging. Volgens eerder onderzoek van mobiliteitsclub VAB krijgt 52 procent van alle fietsers een vergoeding. Volgens Sarah Peeters, directeur van Acerta Consult, komt daar stilaan wel verandering in. "Steeds meer bedrijfssectoren verplichten werkgevers om hun werknemers een fietsvergoeding te geven. Bovendien kiest een heel aantal werkgevers ervoor om die vergoeding spontaan toe te kennen, als onderdeel van de vergroening van hun mobiliteitsbeleid."

Verwacht wordt dat het aantal nog zal toenemen zodra het mobiliteitsbudget een feit zal zijn.

Een fietser baant zich een weg door Antwerpen. Het aandeel van fietsongevallen in het totaal aantal wegwerkongevallen is tot 47 procent gestegen.Beeld Bas Bogaerts