Direct naar artikelinhoud
Brugge

Taxioorlog in Brugge: "Ze scholden mij net nog voor salope uit"

Taxichauffeur Giovanna Framhout.Beeld Alexander D'Hiet

Brugge is in de ban van een taxioorlog. In de stad zijn maar 41 standplaatsen voor meer dan 100 voertuigen. Dat er wrevel was bij de chauffeurs, wist iedereen wel, maar vrijdag is er ook geschoten. "Op den duur gaan we niet meer op de markt mogen staan." 

"Zet je vanachter ja", zegt Giovanna Framhout, 62 en al 23 jaar taxichauffeur in Brugge. "Je kunt moeilijk op de capot zitten, he." Al voor we bij haar in de taxi instappen, vertelt ze honderduit over het conflict tussen de Brugse chauffeurs. "Ze hebben mij hier net nog voor salope uitgescholden.", zegt ze. "Er is altijd wel boel geweest tussen de chauffeurs, maar zo erg als nu is het nooit geweest."  

Eigenlijk moet je niet lang zoeken naar de oorzaak van die spanningen. Aan het station staat een sliert van vijftien taxi's te wachten tot een trein hen toeristen aanlevert. Soms - zoals nu - gaat het goed en worden de plaatsen in de taxi's snel ingenomen door reizigers. Maar in de winter kan je hier volgens Framhout als taxichauffeur een uur staan wachten. "En dan is het vechten voor een ritje." 

Discussie 

Het is dan ook hier aan station in Brugge, dat vrijdag een discussie over een rit begon tussen twee taxibedrijven die het al eerder met elkaar aan de stok hadden gekregen. De ene chauffeur, Sisak S., zou volgens krantenberichten daarop zijn broer Karen gebeld hebben, en vervolgens kwam het tot een achtervolging waarbij Mohammad M. klemgereden werd voor de markt. Daar zou de broer Karen een wapen bovengehaald hebben en schoot hij M. in de nek. "Het slachtoffer is dan nog tot op de markt gereden en daar hebben omstaanders de hulpdiensten gebeld", zegt Fien Maddens van het parket van Brugge. 

De twee broers zouden intussen in handen zijn van het gerecht. Of een derde broer, die ook bij het incident betrokken raakte, voortvluchtig is, blijft onduidelijk. Tegenover de Krant van West-Vlaanderen ontkent hij dat stellig. "Ik ben niet thuis, maar dat is enkel omdat ik de veiligheid van mijn gezin wil garanderen", zegt hij. Bij het taxibedrijf neemt ondertussen niemand de telefoon op. Ook Framhout kent de dader en het slachtoffer maar al te goed. "Ik heb al eerder een klacht tegen hen neergelegd bij de politie", zegt ze. "Tegen degenen die geschoten hebben, maar tegen de andere ook. Alleen is er nooit iets van gekomen."

Discussie 
Beeld Alexander D'Hiet

De pesterijen zijn voor Framhout dagelijkse kost. Het is omdat onder de taxichauffeurs de wet van de jungle heerst. "Ze willen de mensen wegpesten", zegt ze, terwijl ze met de taxi door de smalle Brugse straatjes navigeert op weg naar de markt. "Zeker tegen vrouwen zijn ze hard, maar ik laat me niet doen." De markt van Brugge telt trouwens maar vier standplaatsen voor taxi's. "In heel Brugge zijn er een veertigtal plaatsen", zegt Framhout. "Maar we zijn dus met 112 taxi's (een aantal dat in vier jaar tijd meer dan verdubbeld is, YV). Ze willen dan wel nieuwe standplaatsen buiten Brugge creëren. Maar wat zijn we daar nu mee?" 

'Zeker tegen vrouwen zijn ze hard, maar ik laat me ook niet doen'
Taxichauffeur Giovanna Framhout

Ondertussen zijn er volgens Framhout niet veel die zich aan de regels houden. Chauffeurs zouden zelfs korte ritten weigeren aan klanten, terwijl dat eigenlijk niet mag. Of er dan genoeg controle is door de politie op overtreders? "Mo ba nees.

Vergunning

De eerste maatregel die nu genomen wordt, is het intrekken van de taxivergunning van de daders, klinkt het bij schepen van Lokale Economie Hilde Decleer (CD&V). "Ik denk dat dit wel een duidelijke reden is, al wacht ik wel nog het onderzoek af van justitie."

Volgens de schepen kan het oprichten van een taxibond, zoals chauffeurs al hebben bepleit, een oplossing zijn voor het probleem. Nu zijn er wel vergaderingen met de sector, maar vergaderen met 46 taxibedrijfjes tegelijk valt niet mee. "Met een bond zou er een contactpersoon zijn naar de stad toe", zegt ze. "We gaan binnenkort samenzitten om meer plaatsen in te richten, maar in een middeleeuwse stad als Brugge is dat niet eenvoudig. Uiteindelijk willen alle taxichauffeurs toch aan de markt staan of aan het station, want daar is het meeste werk." 

'Uiteindelijk willen alle taxichauffeurs toch aan de markt staan of aan het station, want daar is het meeste werk'
Hilde Decleer, schepen Lokale Economie (CD&V)

Onder de taxichauffeurs zijn er ook nog eens zestien verschillende nationaliteiten, volgens Decleer, en dat kan ook al eens spanningen opleveren. "Natuurlijk wringt dat", klinkt in de taxi van Framhout. "Maar met de Afrikanen kom ik wel goed overeen." Wanneer we weer bij het station aankomen, staan de voorziene taxiplaatsen weer vol en is er geen trein met toeristen. "Voor mijn laatste jaar moet het nu nog lukken", zegt ze. "Maar we moeten de koek dus verdelen in 112. Ik geloof dat ik blij zal zijn als ik er vanaf ben."

Onderhandelen over een rit.Beeld Alexander D'Hiet