"Traditionele handrem is binnen enkele jaren uitgestorven"
AutoNet als de handgeschakelde versnellingsbak, lijkt ook de traditionele handrem uit de auto te verdwijnen. Slechts 37 procent van de nieuwe auto's is vandaag de dag nog voorzien van een ouderwetse handrem.
Dat blijkt uit een Brits onderzoek van CarGurus, dat zich richt op Groot-Brittannië, maar dat tamelijk maatgevend is voor de rest van Europa. Slechts 37 procent van de nieuw geleverde auto's is voorzien van een pook tussen de stoelen om te voorkomen dat de auto wegrolt bij het parkeren. De rest heeft inmiddels een automatische handrem aan boord. De twee merken die in Engeland helemaal geen elektronische handrem leveren, zijn Dacia en Suzuki.
Vroeger werd de handrem ook regelmatig gebruikt als laatste redmiddel omdat de remmen van een auto nog wel eens dienst weigerden. Tegenwoordig, met dubbele hoofdremcilinders, komt dat niet meer voor en dus beschouwen autofabrikanten de ouderwetse handrem als een reliek uit het verleden. Merken als Audi, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes en Porsche kiezen tegenwoordig voor de handrem die je met een druk op de knop activeert. Een handeling die oneindig veel saaier is dan aan de traditionele handrem trekken bij 50 km/u en dan hard naar links of rechts insturen, maar de voordelen zijn legio.
Zo vereist de elektronische parkeerrem minder fysieke inspanning, de remwerking hoeft niet te worden bijgesteld na verloop van tijd en de meeste elektronische handremmen schakelen automatisch uit wanneer je wegrijdt. Ook hebben ze vaak een hillhold-functie, waardoor de hellingproef overbodig is bij een heuvel of uitrit van een parkeergarage. Als laatste neemt een knop op het dashboard een stuk minder ruimte in. "We verwachten dat de komende jaren het aantal traditionele handremmen verder zal dalen naar bijna nul", meldt Chris Knapman van CarGurus in een persbericht. "Uiteindelijk zullen alleen een paar nichemodellen deze handrem blijven hanteren."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Volvo heeft allerlaatste dieselwagen gebouwd
-
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
-
Auto
Met deze Formule 1-auto mag je echt de openbare weg op
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnne Bruers
Ivan Hessels
Karima Bioui
Nathan Rotsaert
Anoniem