Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistribu

CD&V eist 100.000 euro van communicatiestrateeg voor "imagoschade" na Indiase likes

100.000 euro schadevergoeding en een dwangsom van 25.000 euro per communicatie, dat eist CD&V van communicatiestrateeg Gert Van Mol. Dat meldt het Nieuwsblad en is ons bevestigd. CD&V kan er niet mee lachen dat de partij deze zomer in een mediastorm belandde toen bleek dat haar Facebookpagina duizenden likes uit India had gekregen. Van Mol zou daarover een contractueel communicatieverbod geschonden hebben.

Communicatiespecialist Gert Van Mol wordt in oktober 2017 door CD&V aangezocht om de digitale communicatie van de partij te versterken. Het doel: de kopstukken van de partij meer populair maken. Het middel: hen op sociale media meer in de kijker plaatsen, onder meer aan de hand van gerichte advertenties.Ā 

"Dat was aanvankelijk heel succesvol", legt Van Mols advocaat Erik Verlinden uit. "Zo mocht hij een foto van Wouter Beke met Angela Merkel gebruiken en die leverde heel wat extra volgers op." Een andere advertentie met Kris Peeters over de diamanthandel zorgt volgens Verlinden onverhoopt voor duizenden likes uit India, vermoedelijk omdat ook de naam van een bekende Indiase ondernemer vermeld werd.

Nachtmerrie

Het schijnbare succes van de socialemediastrategie verandert in een nachtmerrie voor CD&V wanneer weekblad Knack begin juni gewag maakt van de ruim 10.000 Indiase likes. De partij moet zich haasten om de suggestie te ontkennen dat ze 'clickfarms' heeft ingezet, een goedkope, weinig kwalitatieve manier om snel je aantal volgers op sociale media te vergroten.

Volgens CD&V heeft hij een communicatieverbod, volgens Van Mol is hem net gevraagd om CD&V te helpen bij de communicatiestrategie

De relatie van de CD&V-top met Van Mol verzuurt daarna al snel. Het zint de partij hoegenaamd niet dat Van Mol in de dagen en maanden nadien geciteerd wordt in onder meer De Tijd en Humo over de kwestie. Volgens CD&V heeft hij een contractueel communicatieverbod over de kwestie, volgens Van Mols advocaat is hem net gevraagd om CD&V te helpen bij de communicatiestrategie. "CD&V was op dat moment door onhandige communicatie in dat net van clickfarms verstrikt geraakt. Bovendien is hij nadien zelf opgebeld door De Tijd, niet andersom."

"Doelbewust"

In een interview met Humo in augustus over dezelfde zaak wordt Van Mol naar eigen zeggen "verkeerd geciteerd". Dat artikel schiet de CD&V in het verkeerde keelgat en leidt nu tot deze dagvaarding. Daarin eist CD&V 100.000 euro schadevergoeding voor "doelbewuste imagoschade" in de aanloop naar de nakende lokale verkiezingen. Voor elke nieuwe communicatie over de kwestie eist de partij ook een dwangsom van 25.000 euro.

Gert Van Mol voelt zich de speelbal van interne conflicten binnen de CD&V

Erik Verlinden, advocaat van communicatiespecialist Gert Van Mol

Verlinden wijst naar een "intern lek" binnen de partij, dat de bal over de Indiase likes aan het rollen bracht. "Gert Van Mol voelt zich de speelbal van interne conflicten binnen de CD&V", zegt Verlinden. "Waarom zou hij er belang bij hebben om dat verhaal op te rakelen? Dat helpt hem en zijn bedrijf toch niet vooruit?"

De Brusselse rechtbank moet er nu over oordelen. Een vonnis wordt pas na de verkiezingen verwacht.

Meest gelezen