© REUTERS

20 kaarsjes voor Google, maar wist u dit al over de zoekmachine?

In september 1998, 20 jaar geleden, werd Google opgericht door informatici Sergey Brin en Larry Page. Sinds 2000 is het de grootste zoekmachine ter wereld met vanaf 2011 elke maand 1 miljard gebruikers. We sprokkelden leuke weetjes bij elkaar, zochten en vonden (ecologische) alternatieven en vroegen ons af hoe het nog met de AltaVista’s en Ask Jeeves’ van weleer gesteld is. Allemaal gevonden via… Google.

cru

Er is er een jarig, maar wanneer precies?

© AP

Google weet zelf niet meer goed wanneer het nu exact jarig is. Google werd geregistreerd als onderneming op 4 september 1998, ergens in een garage van een vriendin. In 2002 kondigde de zoekgigant echter zijn verjaardag aan – met hun typische Google Doodle – op 27 september. Het jaar daarop werd het 8 september, en na nog omwegen via 7 en 26 september werd in 2006 de knoop doorgehakt: 27 september. Donderdag exact 20 jaar geleden.

Legoblokjes en een dino op het gazon

Voordat Google Google werd – een verwijzing naar het getal googol, een 1 met 100 nullen, heette Google BackRub. De kleuren van het logo zijn waarschijnlijk afkomstig van de eerste Google-server die Page en Brin bouwden. Ze deden dat met groene, gele, blauwe en rode legoblokken. De reden dat Page en Brin met de nieuwe zoekmachine op de proppen kwamen was omdat ze ontevreden waren met de bestaande zoekmachines in die tijd. Ze ontwikkelden een algoritme ‘PageRank’, genoemd naar Larry Page, dat gevonden pagina’s netjes ordende op belang.

© rr

In 1999 bieden ze hun betere versie aan bij de bestaande zoekmachine Excite. Ze vragen een miljoen dollar en laten de prijs nog zakken tot 750.000 dollar. Maar Excite bijt niet. Oeps: het moederbedrijf van Google is nu meer dan 800 miljard dollar waard. Vier jaar later wordt het woord ‘Google’ opgenomen in het woordenboek. De toekomst lijkt almaar beter te worden. Toch: in de tuin van het bedrijf staat een gigantische T-Rex: een dagelijkse herinnering aan alle werknemers dat Google niet mag uitsterven.

Hoe gaat het nog met Jeeves?

Zoals gezegd: Page en Brin waren niet te spreken over de bestaande zoekmachines en dokterden hun eigen ding uit. Maar hoe zat het met de rest vroeger en vooral: nu?

AlltheWeb

In 1999 opgericht in Noorwegen. Concurreerde een tijd met Google door een betere database en meer geavanceerde zoekmethodes. Baseerde zich op de gegevens van Yahoo, het bedrijf dat AlltheWeb in 2011 opslokte.

© rr

AltaVista

Zag het daglicht in 1995. De naam betekent: ‘zicht van boven’. Ontwikkelde zich verder tot een brede, populaire zoekmachine maar in 1998 gingen de bezoekersaantallen omlaag. Verkocht aan Yahoo! In 2004, en het licht ging helemaal uit in 2013.

Ask.com

Ook bekend als Ask Jeeves: de zoek engine met butler ‘Jeeves’ uit de boeken van P.G. Wodehouse. Je kon gewoon, in een natuurlijke taal, vragen stellen aan de butler, en die zocht dan een antwoord. Tien jaar na de oprichting in 1996 werd uithangbord Jeeves op pensioen gestuurd. Bestaat nog, maar is nooit een ferme concurrent geweest van Google. Mensen ergerden zich blauw aan de werkbalk die het bedrijf bij klanten installeert, een balk die als malware wordt beschouwd. En dat zonder te vragen!

Bing

Oké: dit is al iets fermere concurrentie. Opgericht in 2009 door Microsoft en vandaag de dag de op een na grootste zoekmachine na Google. Het aantal gebruikers stijgt elk jaar. Vooral populair in de VS en India. Marktaandeel: 11 procent. Persoonlijk gebruiken wij Bing echter alleen om daarin het woord ‘google’ te tikken.

Yahoo!

Ongetwijfeld na Google de meest bekende naam. Opgericht in 1994 en al snel een rijzende ster. Moeder van tal van kleinere bedrijfjes waarvan Flickr een bekende naam is. Yahoo! Mail behoort samen met Outlook van Microsoft en Gmail van Google tot de marktleiders op het gebied van gratis aanbieden van mailverkeer. Mikt op strategie en versterking in China door samen te werken met het Chinese internetbedrijf AliBaba, maar wordt de laatste jaren geplaagd door datalekken. Hackers achterhaalden namen, telefoonnummers en versleutelde wachtwoorden van 500 miljoen Yahoo!-gebruikers. En klokkenluider Edward Snowden onthulde dat de Britse geheime dienst en de Amerikaanse NSA stiekem privé-webcambeelden capteerde van zo’n 1,8 miljoen gebruikers van Yahoo! Messenger. Gevolg: minder inkomsten. In februari 2016 maakte Yahoo bekend 15% van het personeel te ontslaan en in bepaalde bedrijfstakken te gaan snoeien.

Een groen alternatief

© rr

Google heeft geiten op zijn grasvelden rondlopen. Om het gazon bij te houden. Wil u ecologische nog een stap verder gaan, dat kan ook. Een potje browsen en er tegelijkertijd een bos mee planten: dat is wat Ecosia beloofd. Deze zoekrobot, in 2009 opgericht in Berlijn, schenkt 80% van zijn inkomsten aan de bescherming van het regenwoud via een samenwerkingscontract met het WWF. In 2016 maakte Ecosia bekend dat door de zoekopdrachten al 6 miljoen bomen werden aangeplant. In 2017 werd de grens van 10 miljoen bereikt en begin dit jaar 21 miljoen. In 2020 willen de Duitsers meer dan 1 miljard bomen geplant hebben. Andere ecologische websites zijn Forestle en Treehoo.

Meer privacy

Een heikel punt bij de Facebooks en Googles van vandaag is de privacy: wat wordt er allemaal uitgespookt met uw persoonlijke data? DuckDuckGO (de Amerikaanse benaming voor ‘zakdoek leggen’) gaat er prat op gebruikers betere privacy te geven. Er wordt niet gekeken naar het zoekgedrag van de klant. Ixquick (2006) is de eerste zoekmachine die privégegevens van haar gebruikers verwijderde in 48 uur tijd. Sinds 29 januari 2009 slaat Ixquick helemaal geen IP-adressen meer op. En dan is er ook nog Startpage dat anoniem zoekresultaten van Google presenteert. Startpage slaat geen persoonlijke gegevens op en geeft geen gegevens door aan derden.

Google in 2038

Und jetzt? Wat brengt de toekomst? We vragen het aan Pieterjan Van Leemputten van magazine Datanews. “Google in 2038? Dat is moeilijk te voorspellen. 20 jaar geleden had Google nooit kunnen weten wat voor een gigant ze vandaag zouden zijn,” zegt Van Leemputten.

© AP

“Dé rode draad zal altijd vergaring en verspreiding van informatie blijven. En daarmee advertenties verkopen en inkomen genereren. Maar zoals elk gezond bedrijf met verstand zet Google vandaag heel erg in op diversificatie. Denk maar aan de zelfrijdende auto’s. Ik denk niet dat we achter vijf jaar allemaal in zelfrijdende auto’s gaan zitten, maar je kan er zeker van zijn dat een deel van de technologie in die auto’s van Google afkomstig zal zijn. Een ander element waar ze meer op gaan inzetten is artificiële intelligentie. En ook op het vlak van Smarthome - bijvoorbeeld intelligente thermostaten die weten dat je wat later thuis zal zijn door de file - gaat Google nog een rol spelen.”

“Google is veel meer geworden dan enkel een search engine. Ze zijn daar nog altijd de gold standard in, maar veel mensen gebruiken alsmaar meer social media en komen via die weg in contact met info. Dat is een boot die ze hebben gemist in de afgelopen 20 jaar. Ik denk niet dat ze daar nog pogingen in gaan ondernemen want ze weten dat Facebook heer en meester is, al kan je wel stellen dat YouTube van Google ook een soort social medium is.”

Wat met de privacy? “Er valt alleen te hopen dat ze daar beter in worden. Eigenlijk doet Google net hetzelfde als Facebook qua tracking en dergelijke. En met die gegevens maak je nu winst. Ook daar is hun diversificatie belangrijk. Google biedt bijvoorbeeld technische diensten aan bij grote bedrijven. Mocht de privacyissue tot problemen leiden voor Google, dan kunnen ze op die manier nog een solide financiële basis behouden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer