© Sven Dillen

Ondanks sociale media blijven we massaal verkiezingsfolders drukken: "En deze keer mag het wat meer kosten"

Het is alle hens aan dek bij de drukkerijen. De persen draaien overuren om alle folders, flyers en affiches voor de nakende verkiezingen gedrukt te krijgen. Dat blijkt uit een rondvraag bij een aantal Limburgse drukkers. Vergeleken met de vorige lokale verkiezingen kunnen we zeker niet spreken van een terugval”, zo klinkt het haast overal. Meer nog: het mag ook iets kosten. De kandidaat-politici (of hun bureaus) zijn creatiever dan ooit en kiezen voor opvallende formaten, betere papierkwaliteit en speciale ontwerpen.

Dominiek CLAES

De 5.480 Limburgse verkiezingskandidaten trekken dezer dagen met z’n allen de boer op hun affiches, flyers en folders in hun buurt te bussen of persoonlijk te overhandigen aan het kiesvee. En die papierwinkel moet uiteraard allemaal gedrukt worden. “De koorts is misschien wat laat op gang gekomen, maar deze en volgende week is het heel hectisch”, getuigt CEO Dirk Mewissen van Haletra in Houthalen. Haletra is nochtans gespecialiseerd in middelgrote tot zeer grote oplagen. Je zou kunnen denken dat dat bij lokale verkiezingen minder een rol speelt, omdat hier eerder lokale thema’s spelen. “Nochtans zijn we op dit moment bezig met een nationale opdracht van 780.000 brochures voor één partij”, zegt Mewissen.

Eenzelfde geluid bij Drukkerij Moderna in Beringen. “We hebben een paar grote opdrachten die voor heel Vlaanderen bestemd zijn. En daarnaast ook eerder lokale opdrachten. Maar over het algemeen merken wij weinig of geen verschil met de vorige verkiezingen”, zegt sales manager Jo Goossens van Moderna.

Voorbereid

Bij drukkerij Baillien & Maris in Hasselt is het alvast alle hens aan dek. “Wij hebben ons al maanden voorbereid op deze verkiezingen”, zegt CEO Patrick Baillien. “En dat vertaalt zich nu een flink aantal extra orders, heel wat meer dan bij de vorige lokale verkiezingen.” Baillien merkt ook op dat meer een meer kandidaten kiezen voor speciallekes. “De gewone folders op A4 zijn out. We tellen meer moderne en hippe ontwerpen, zoals bijvoorbeeld een volledige set staalkaarten van de kandidaten. De verkiezingskandidaten gaan meer dan vroeger voor aparte formaten, betere papierkwaliteit en speciale ontwerpen, tot heuse krantjes toe. Blijkbaar mag het dit keer iets meer kosten”, lacht hij.

Koorts

Ook bij het drukkerscollectief Chapo, het samengaan van de vroegere drukkerijen Leën uit Hasselt en ProFeeling uit Beringen, is de verkiezingskoorts duidelijk merkbaar. “Vergeleken met de vorige verkiezingen merken wij alleszins geen terugval”, zegt Stijn Leën van Chapo. “Uiteraard zijn de kandidaten ook actief op de sociale media. Maar dat verdringt het papier (nog) niet. De vluchtige sociale media zijn wellicht niet ideaal om een onderbouwde boodschap of politiek programma over te brengen. Wat ons betreft, maar goed ook”, aldus Leën.

Toch varen niet alle drukkerijen wel bij deze verkiezingen. De kleinere drukkerijen zien blijkbaar heel wat opdrachten sneuvelen. “We hebben een paar persoonlijke opdrachten binnen voor lokale verkiezingskandidaten”, zegt Raf Lieten van de gelijknamige drukkerij uit Kermt-Hasselt. “Maar het is veel minder dan vroeger, toen elke kandidaat zijn eigen affiches en folders liet drukken. Ik heb de indruk dat heel wat kandidaten nu hun drukopdrachten op het niveau van de partij bundelen. En dan vallen de kleinere drukkerijen uit de boot.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer