© Joris Herregods

Treinen kunnen maanden niet over Lillobrug: ondermaats staal oorzaak van metaalmoeheid?

De Lillobrug, een belangrijke spoorverbinding in de Antwerpse haven, zal mogelijk maandenlang moeten sluiten. Aanhoudende metaalmoeheid maakt dat onder meer de balansconstructie moet worden vervangen. In de havenwereld vreest men grote hinder.

Christoph Meeussen

De Lillobrug werd in 1967 geopend en vormt een spoorverbinding over het Kanaaldok op de Antwerpse rechteroever. Maar de brug kent problemen. “Bij inspecties werd metaalmoeheid vastgesteld”, zegt Nathalie Van Impe van het Havenbedrijf Antwerpen. “De problemen komen vooral voor aan het balansgedeelte van de brug. Dat deel moet dan ook worden vervangen.”

Ondermaats staal?

Wat de oorzaak van de metaalmoeheid aan de brug (met de bijnaam ‘brug der zuchten’, verwijzend naar eerdere problemen) is, is volgens Van Impe niet duidelijk. “Het kan bijvoorbeeld liggen aan de kwaliteit van het staal dat destijds werd gebruikt.”

De kostprijs, de duur, maar ook wat er precies moet gebeuren, zal nu worden onderzocht. Het Havenbedrijf schreef daarvoor zopas een aanbesteding uit.

De brug was vroeger toegankelijk voor zowel trucks, treinen als fietsers, al blijft sinds enkele jaren alleen het spoor over. Tijdens de werken zal nu ook het spoorvervoer alternatieven moeten zoeken. Bij Infrabel spreekt men van een grote omleiding langs het noorden, rond de site van BASF.

Spoorvervoerder Lineas - het vroegere B-Logistics - reageert verwonderd. “Dit is het eerste wat we ervan horen”, zegt woordvoerder Raphaël de Visser. “De impact zal wellicht groot zijn. Nu rijden we met vier treinen per dag over de brug. Als we over de BASF-route moeten, worden we afhankelijk van sluizen.”

Bij ondernemersnetwerk Voka Antwerpen-Waasland benadrukt men het belang van het spoor voor de industrie, met bedrijven in de buurt als Evonik, Exxon en Total.

MEER OVER Haven Antwerpen-Brugge