Schauvliege: ‘Fiscale voordelen voor wie bij knooppunten van openbaar vervoer gaat wonen’

© Photo News

Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) pleit ervoor dat de steden en gemeenten na de aanstaande verkiezingen een schepen van Luchtkwaliteit krijgen, die bovendien inspraak krijgt op het vlak van Mobiliteit en Openbare Werken. Dat zegt ze in een reactie op het luchtkwaliteitsonderzoek CurieuzeNeuzen.

Ine Renson

‘De kaart van CurieuzeNeuzen is een reflectie van onze ruimtelijke ordening’, stelt de minister vast. ‘Veel Vlamingen wonen in het groen, maar pendelen dagelijks naar kernen waar de vervuiling zich opstapelt. We slepen de erfenis van dat versnipperde wonen mee. Het zal tijd vragen om dat op te lossen.’

De Vlaamse regering wil wonen in kernen opnieuw aantrekkelijk maken, zegt Schauvliege. ‘De optie om grondrechten op de buiten in te ruilen voor die in de kern, is goedgekeurd. Daar moet het parlement nu over beslissen. Ook woonreservegebied op de buiten mag niet langer worden aangesneden.’

‘We kunnen mensen niet manu militari uit hun huizen in verkavelingen jagen’, vervolgt ze. ‘De Vlaming zal zelf moeten beseffen dat uren in de file staan niet goed is voor zijn leefkwaliteit. Maar misschien moeten we verder gaan en denken aan fiscale voordelen voor wie dicht bij een vervoersknooppunt gaat wonen.’

'Moedige keuzes durven maken'

Vlaamse richtlijnen om overal lage-emissiezones in te voeren ziet de minister niet zitten. ‘Gemeenten moeten oplossingen op maat kunnen zoeken. De problemen zijn niet overal dezelfde.’ Om die reden wil Schauvliege zich ook niet uitspreken over de noodzaak aan circulatieplannen. ‘Al zie je op de kaart dat we op sommige plaatsen moedige keuzes moeten durven maken en de auto uit het centrum moeten weren.’ Dat wordt makkelijker, zegt Schauvliege, wanneer de schepen voor Mobiliteit ook bevoegd is voor Luchtkwaliteit.'

Haar collega Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, verkiest voorlopig niet te reageren.