© Joris Herregods

Van een circulatieplan tot een LEZ op de Schelde: deze maatregelen stellen de Antwerpse partijen voor na slechte score luchtkwaliteit

Uit het project CurieuzeNeuzen Vlaanderen blijkt dat Antwerpen nog steeds slecht scoort op vlak van luchtkwaliteit. De hoogste gemiddelde stikstofdioxideconcentratie in een stadscentrum werd opgetekend in Antwerpen en op 31,5 procent van de meetlocaties binnen de Antwerpse Singel werd de EU/WGO-grenswaarde overschreden. Zowat alle partijen zijn het erover eens dat er bijkomende maatregelen moeten komen.

LEES OOK: Luchtvervuiling in kaart gebracht

N-VA wijst in een reactie op de nakende overkapping van de Antwerpse Ring en op het actieplan dat samen met de Vlaamse overheid en het Havenbedrijf werd uitgewerkt met meer dan honderd maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De meest gekende is de lage-emissiezone (LEZ).

© Jan Van der Perre

“Na een studie van VITO en meetresultaten van VMM, bevestigt nu ook ‘CurieuzeNeuzen’ dat onze LEZ werkt, want waar ze van kracht is, daalt de stikstofdioxideconcentratie. Er loopt momenteel een studie naar de haalbaarheid en impact van een uitbreiding van de LEZ”, zegt schepen voor Leefmilieu Nabila Ait Daoud (N-VA).

‘Antwerpen is een havenstad, een maritieme cluster en een knooppunt van internationaal verkeer. Antwerpen is de logistieke draaischijf van Europa en het grootste maritiem industriële complex ter wereld. Dus verwondert het niet dat er grote concentraties stikstofdioxide op plaatsen als de Ring, in de haven en bij de petrochemie worden gemeten’, stellen de Antwerpse N-VA-schepenen Koen Kennis (mobiliteit) en Ait Daoud in een persbericht.

stANTpunt-checker: deze standpunten nemen de zeven grote lijsttrekkers in rond mobiliteit

LEZ op de Schelde

Philippe De Backer (Open Vld) ziet de Ring, de slechte doorstroming en de haven als pijnpunten. “Laten we dit aanpakken met de overkapping, een autoluw centrum waarbij leveringen door zwaar vrachtverkeer buiten de schooluren in venstertijden gebeuren en de LEZ op de Noordzee en Schelde.”

LEES OOK: De Backer pleit voor uitbreiding LEZ en volledige overkapping Ring

Sp.a-lijsttrekker Jinnih Beels vindt de resultaten van CurieuzeNeuzen meer dan zorgwekkend en meent dat er meer dan een tandje moet worden bijgestoken. “Het is intussen schuldig verzuim om niet te investeren in beter geïsoleerde huizen, een ander mobiliteitsbeleid en andere energievormen die voorhanden zijn maar om ideologische redenen niet worden ingezet.”

LEES OOK: Jinnih Beels: “Schuldig verzuim om niet te investeren in slimme mobiliteit en energie”

Peeters wil luchtmeester

© BELGA

‘De resultaten van CurieuzeNeuzen baren mij heel grote zorgen. Niemand had dit zo erg ingeschat. Het moet een prioriteit worden in het nieuwe bestuursakkoord’, zegt Antwerps CD&V-lijsttrekker Kris Peeters. Peeters vindt dat er een luchtmeester moet worden aangesteld. “Deze Antwerpenaar kan inwoners en betrokkenen verenigen en het stadsbestuur uitdagen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Daarnaast dringt intense samenwerking met andere steden en gemeenten zich op. Luchtkwaliteit stopt niet aan de grens van de stad, daarom moeten we grenzen openbreken en samen acties uittekenen.”

“In ons programma pleiten wij onder meer voor een uitbreiding van de LEZ, gezonde publieke ruimtes, een onthardingsplan (beton of asfalt definitief uitbreken ten voordele van groene zones, red.) en groene logistiek. Dat kunnen bouwstenen zijn, want dat alleen zal niet voldoende zijn”, zegt Peeters.

Een circulatieplan ziet hij dan weer niet zitten. “Neen, een circulatieplan zoals Gent staat inderdaad niet in ons programma. Antwerpen is dan ook Gent niet. Antwerpen is op vele vlakken specifiek, maar we moeten wel kijken of we uit Gent lessen kunnen trekken. De knip van de Leien permanent maken, dat lost het probleem niet op.”

Van Besien pleit voor circulatieplan

© BELGA

“Hopelijk is vandaag duidelijk geworden dat het niet gaat om een keuze tussen een lage-emissiezone en een circulatieplan. Beide maatregelen moeten gecombineerd worden”, zegt Wouter Van Besien, lijsttrekker van Groen in Antwerpen.

“De vuile auto’s moeten uit de stad blijven en tegelijkertijd moeten er minder auto’s de stad in. Dat moet uiteraard gepaard gaan met grote investeringen in openbaar vervoer. Wij pleiten daarnaast ook voor een lage-emissiezone in de haven. De meest vervuilende schepen moeten geweerd worden. En als je dan ook nog de ring overkapt, zet je al een erg grote stap.”

Wim van Hees: “Geen andere keus dan mobiliteitsplan”

© BART DEWAELE

“Je moet geen deskundige zijn om te weten dat de luchtkwaliteit in Antwerpen slecht is, maar dit wordt nu nog eens duidelijk bevestigd”, zegt Wim van Hees van de Antwerpse actiegroep Ademloos.

“België is nu eenmaal een heel slecht land als het over luchtkwaliteit gaat. Per inwoner hebben we tweemaal zoveel straten als in Nederland, bovendien blijven we een dieselland bij uitstek. Die verzadiging is in Antwerpen nog groter.”

“Het is heel duidelijk dat de situatie in Gent beter is dan in Antwerpen’, vervolgt Van Hees. ‘De lage-emissiezone in Antwerpen kan de vergelijking niet doorstaan met het Gentse circulatieplan. De auto moet gewoon uit de stad geweerd worden. Soms moet je beslissingen durven nemen die op het eerste gezicht op weerstand stoten. In Stockholm heeft men ondanks veel protesten een circulatieplan ingevoerd, met de belofte om een half jaar later de bevolking te horen. Die was toen helemaal voor en dat zou vandaag in Gent niet anders zijn. Ook in Antwerpen zit er niks anders op dan een mobiliteitsplan in te voeren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Gemeenteraadsverkiezingen 2018