Direct naar artikelinhoud
Media

Interesse in het nieuws daalt bij Vlaamse jongeren

Jongeren gaan steeds minder actief op zoek naar nieuws. Een van de belangrijkste nieuwsbronnen zijn sociale media.Beeld Pxhere

Vlaamse jongeren volgen minder frequent het nieuws dan in 2016. Dat blijkt uit cijfers van Apestaartjaren. Uit het onderzoek komt ook naar voor dat de belangrijkste nieuwsbronnen voor jongeren, weinig verrassend, sociale media, televisie en radio zijn.

Met Apestaartjaren houden Mediawijs, Mediaraven en imec-MICT-Ugent elke twee jaar het vergrootglas boven het mediagebruik en -bezit bij jongeren. Dit doen ze aan de hand van een vragenlijst bij een twintigtal lagere en middelbare scholen, samen goed voor 2.681 jongeren.

Uit het onderzoek 2018 blijkt dat Vlaamse jongeren het nieuws wekelijks vooral consumeren via sociale media (78,3 procent), televisie (74,2 procent) en radio (60,9 procent). Hiermee blijft de top drie van de nieuwskanalen ongewijzigd tegenover 2016. Ruim de helft van de jongeren blijft dagelijks op de hoogte van de recente nieuwsfeiten via sociale media.

Interesse in het nieuws daalt bij Vlaamse jongeren
Beeld BELGA

Apps

Toch volgt de Vlaamse jongere minder het nieuws in vergelijking met het vorige Apestaartonderzoek. Alleen gepersonaliseerde nieuwsapps zoals Flipboard of Feedly kennen een stijging tot 8 procent. Wat opvalt, is dat de helft van de jongeren wekelijks in contact komt met nieuws via persoonlijke en groepsberichten in apps als WhatsApp of Facebook Messenger.

Geen enkel nieuwsonderwerp kan jongeren echt boeien. Ze werden bevraagd op basis van een waardeschaal, waarbij een 0-score staat voor helemaal niet geïnteresseerd en een 10 voor zeer geïnteresseerd. De hoogste score van 5,4 gaven jongeren aan cultureel nieuws. Reviews over muziek, film, theater of culturele evenementen interesseren hen het meest. Thema's als sport (5,39), criminaliteit en veiligheid (5,38) en beroemdheden (5,16) behoren ook tot de populairste interessevelden. In maatschappelijke kwesties (3,7) en politiek nieuws (2,3) zijn de jongeren het minst geïnteresseerd.

Geen enkel nieuwsonderwerp kan jongeren echt boeien

Over het algemeen hebben jongeren een weinig uitgesproken manier om nieuws te raadplegen. Ze zien zichzelf eerder als passieve gebruikers. Tijdens momenten van verveling of op aanraden van iemand anders raadplegen ze het nieuws, maar uit zichzelf gaan ze er niet naar op zoek.

Onderwijs

69 procent van de jongeren die over nieuws praten doen dit zowel met vrienden als ouders. Met leerkrachten daarentegen praten ze veel minder over nieuws, slechts een kwart zegt dat te doen. Ze zijn er zich ook niet altijd van bewust dat nieuws aan bod komt in de klas.

Vlaams minister van Media Sven Gatz ziet dan ook een cruciale rol voor leerkrachten weggelegd. "Leerkrachten moeten jongeren inspireren en motiveren om het nieuws te volgen. 'Nieuws in de Klas' kan hierbij helpen. Het hele schooljaar door kunnen leerkrachten aan de slag met actuele items om hun lessen te verrijken. Op die manier brengen ze het nieuws niet alleen binnen, maar leren ze kinderen en jongeren hier ook kritisch en bewust mee omgaan."

'Leerkrachten moeten jongeren inspireren en motiveren om het nieuws te volgen'
Sven Gatz, Vlaams minister van Media

'Nieuws in de Klas', een initiatief van de Vlaamse nieuwsmedia en de Vlaamse overheid dat jongeren wil leren omgaan met nieuwsmedia, is intussen aan zijn zestiende editie toe. En de vraag blijft groot, zegt Gatz. Het project bereikte vorig schooljaar 6.892 klassen, ofwel 155.850 leerlingen in Vlaanderen en in Brussel. Vanaf dit schooljaar is er ook een nieuwswebsite, waarop leerkrachten lesmateriaal, themadossiers, audiovisuele content en ook kranten en magazines kunnen aanvragen. Minister Gatz trekt voor het project meer dan een miljoen euro uit.