Direct naar artikelinhoud
Ryanair

Wie klacht wil indienen tegen Ryanair, moet voortaan naar Ierland: "Dit is illegaal"

Wie klacht wil indienen tegen Ryanair, moet voortaan naar Ierland: "Dit is illegaal"
Beeld AFP

Passagiers die een klacht willen indienen tegen lowcostmaatschappij Ryanair, kunnen daarmee niet meer terecht bij een Belgische rechtbank, maar moeten naar Dublin trekken. Dat staat in de nieuwe algemene voorwaarden van de maatschappij. "Illegaal", volgens Test Aankoop.

De nieuwe bepaling werd eerder deze week in de verkoopvoorwaarden opgenomen. "Elk geschil dat voortvloeit uit of verband houdt met dit contract behoort tot de bevoegdheid van de Ierse rechtbanken", zo staat er.

Klachten van klanten werden tot nu toe vaak door Belgische rechtbanken behandeld, maar dat lijkt Ryanair dus niet langer te aanvaarden. Dat betekent dat "een Belgische passagier naar Dublin zal moeten gaan, of er iemand aanstellen, om uiteindelijk mogelijk enkele honderden euro's te krijgen", zegt Olivier Dugardyn, een advocaat gespecialiseerd in toerisme. "Daar zal de klant niet aan beginnen."

"Niet geldig"

Het bedrijf Claim It, dat schadevergoedingen opeist in naam van reizigers, meent dat de nieuwe bepaling niet geldig is. Het zal aan het Hof van Cassatie zijn om uitspraak te doen, maar dat kan maanden of jaren duren.

Test Aankoop stuurt alvast een ingebrekestelling naar Ryanair, zo laat de consumentenorganisatie weten. "De formulering en grond van deze nieuwe clausule kunnen worden beschouwd als ongerechtvaardigd en tegenstrijdig met het Europees recht en het internationaal privaatrecht. De houding van de luchtvaartmaatschappij is dan ook onbegrijpelijk", stelt Test Aankoop in een persbericht.

Ryanair ontkent dat de nieuwe clausule in strijd is met de Europese wetgeving. "Deze beweringen van Test Aankoop zijn onjuist", zegt Chief Marketing Officer Kenny Jacobs. "Onze rechtspraakclausule, die van kracht is sinds 2010, voorkomt dat schadeclaimbedrijven klanten onnodig via de rechtbank sturen zodat ze 50 procent van de compensatie kunnen innen."

Daarom worden compensatiezaken waarbij dergelijke firma's betrokken zijn behandeld voor de Ierse rechtbank, zo laat het bedrijf in een persbericht weten. Ryanair vraagt klanten echter hun claim rechtstreeks tot het bedrijf te richten. Wordt de vraag in dat geval afgewezen, dan is de klant vrij om de zaak voor het Belgische gerecht te brengen, klinkt het.

'Deze clausule voorkomt dat schadeclaimbedrijven klanten onnodig via de rechtbank sturen zodat ze 50 procent van de compensatie kunnen innen'

"Als de meest betrouwbare luchtvaartmaatschappij in Europa heeft Ryanair de meeste stipte vluchten en de minste geschrapte vluchten", aldus Jacobs. "In het zeldzame geval van een vertraging of een geschrapte vlucht, voldoen we volledig aan de Europese wetgeving."

Een schadevergoeding eisen kan via de website van Ryanair, dat zegt alle vragen binnen de tien werkdagen te behandelen.