Direct naar artikelinhoud
Games

Leuvense start-up wil onafhankelijke game-ontwikkelaars een boost geven

'Sift Heads 3', een van de vele games die je via de Leuvense website CrazyGames kunt spelen.Beeld RV

Minigames aanbieden in de browser, daar valt geld mee te verdienen. En de Leuvense start-up CrazyGames is een van de grootste spelers ter wereld. "We willen we game-ontwikkelaars nu sneller aan een groot publiek helpen."

De kans dat u de gratis spelletjeswebsite CrazyGames kent is klein. Het platform richt zich niet alleen op tien- tot achttienjarigen, uit de statistieken blijkt dat vooral surfers uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, India en Canada spellen zoals Sift, Zombotron of Don't Whack Your Teacher komen spelen.

Dat zijn niet meteen de ronkende mobiele gametitels zoals Angry Birds, Candy Crush of Bejeweled. "Toch vinden maandelijks 10 miljoen gamers de weg naar onze website en zijn we een van de grootste platformen in de wereld", zegt Alexander Pattyn van CrazyGames. "Die gamers spelen per sessie ongeveer 10 minuten op onze website."

De games op CrazyGames zijn dan ook minigames die niet te veel tijd innemen. Of je nu uit tijdverdrijf een pop wilt aankleden, wat zombies wilt mollen of een autorace winnen, je vindt alle categorieën op het platform.

Wat de gamers wel moeten verdragen tijdens het spelen, zijn de advertenties. En die leggen de Leuvense start-up geen windeieren. In 2017 draaide CrazyGames meer dan 1 miljoen euro omzet, dit jaar zou dat verdubbelen naar meer dan 2 miljoen euro. Dat is een peulenschil in een markt die volgens Newzoo, een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in gaming, 3,7 miljard euro waard is. Maar daar ligt ook het potentieel.

'Maandelijks vinden 10 miljoen gamers de weg naar onze website. We zijn een van de grootste platformen in de wereld'
Alexander Pattyn van CrazyGames

2.000 euro per maand

Tot voor kort schuimde CrazyGames het internet af op zoek naar interessante games om ontwikkelaars te contacteren of ze hun spel ook niet op hun platform wilden delen. Door ervoor te zorgen dat mensen via Google gemakkelijk de weg naar de website vinden, kunnen die ontwikkelaars delen in de omzet.

Maar de Leuvense start-up wil nu een actievere rol in het ecosysteem spelen. "Het is voor game-ontwikkelaars heel moeilijk om een nieuw spel te lanceren en een community op te bouwen", zegt Pattyn. Voor elke game die het haalt in de Play Store van Google of de Apple Store, zijn er misschien duizend games die nooit zichtbaar worden in de grote appwinkels. 

Dat heeft te maken met een tekort aan financiële middelen van een gamebouwer, maar ook de kwaliteitseisen van grote platformen liggen vaak te hoog.

CrazyGames opent een portaal voor kleine gamestudio's zodat ze hun games bij hen kunnen uittesten. "Spellen kunnen snel opgeladen en getest worden. Wij delen de feedback en statistieken met de makers", zegt Pattyn. Bovendien kunnen ontwikkelaars meteen iets aan hun game ontwikkelen dankzij de advertentie-inkomsten.

De opbrengst van een game op het platform hangt af van de populariteit. En de verschillen zijn groot. In de testfase fluctueerden inkomsten van verschillende games van 100 euro tot 2.000 euro per maand. Ook in de grote appstores verschillen die opbrengsten enorm.

'Om games te kunnen streamen heb je snel internet nodig. Niets zo frustrerend als een snelle game die een fractie van een seconde te laat reageert'
Ben Allossery, hoofdredacteur van gamemagazine 'Invader'

Gratis in Chrome

Gamen in de browser heeft een moeilijke periode achter de rug. De Flash-technologie, waar vele browser games gebruik van maakten, werd niet ondersteund door iOS, het mobiele besturingssysteem van Apple. Daarnaast vond je de meest populaire gratis games in de appstores van Google en Apple. Maar nu ziet CrazyGames steeds meer potentieel in browsergames.

"Mensen downloaden steeds minder apps", zegt Pattyn. "Bovendien wordt de technologie in browsers steeds sneller en beter waardoor ontwikkelaars steeds straffere games in de browser kunnen aanbieden."

Die trend werd deze week door techgigant Google bevestigd. Het biedt vanaf 5 oktober de nieuwe Assassin's Creed, een populaire gamereeks, voor een beperkt Amerikaans publiek gratis aan in zijn browser Chrome.

"Het is belangrijk om te benadrukken dat het hier om een test gaat", zegt Ben Allossery, hoofdredacteur van gamemagazine Invader. "Om games te kunnen streamen heb je snel internet nodig. Niets zo frustrerend als een snelle game die een fractie van een seconde te laat reageert op commando's omdat het spel niet op jouw computer gedraaid wordt, maar op servers die ergens aan de andere kant van de wereld staan."