De elektrische auto heeft stroom nodig en véél. Maar hoe gaat dat met het nakende tekort?
Niet alleen de kostprijs blijkt een struikelsteen voor de elektrische auto. Ook doemberichten rond nakend stroomtekort doen 'de wagen van de toekomst' meer kwaad dan goed. Want hoe elektrisch rijden als de stroom dreigt uit te vallen?
"De overheid moet consequent kiezen voor de zero-emissiewagen en niet meer inzetten op wagens die een verbrandingsmotor hebben, dus ook niet op hybride", sprak Jochen De Smet, voorzitter van AVERE, de federatie van elektromobiliteit, in september in onze krant. "In Noorwegen is dat al zo en daar zijn vier van de tien wagens nu elektrisch aangedreven. Ze kunnen ook niet anders, want tegen 2025 mogen er geen auto's op fossiele brandstoffen meer verkocht worden. De federale regering hier zou de btw bijvoorbeeld - tijdelijk - kunnen laten vallen. Dat zou de verkoop een enorme boost geven en dan kan het snel gaan." Er zijn, naast de Audi E-Tron van goed 82.000 euro, ook goedkopere modellen op de markt, zoals de Hyundai Kona. Al betaal je ook voor die wagen nog rond de 30.000 euro.
En met de doemberichten dat we deze winter weleens zonder stroom zouden kunnen vallen, lijkt de doorbraak van de elektrische auto misschien toch nog verderaf dan gedacht. Want wil men het wagenpark in ons land volledig elektrisch, dan hebben we meer energie nodig, zegt econoom Stef Proost in 'Nieuwe Feiten' op Radio 1. "De energiecapaciteit zou moeten stijgen met 20 tot 25%. Je hebt dus meer megawatt nodig." Bovendien moet auto's opladen op een "slimme manier". "Bijvoorbeeld op momenten dat er veel zon en wind is, weg van de piekuren. Of je kan de capaciteit van een autobatterij en het overschot gebruiken om te koken thuis. Daar moeten we vooral aan denken.”
Ook belangrijk: de snelheid en capaciteit van het opladen. “Een Tesla van 80.000 euro laadt nu op aan 75 kilowatt per uur. Dat is de capaciteit van 15 woningen waar bijvoorbeeld strijkijzer en kookvuur aan staan. Zo’n wagen heeft dus op één punt evenveel vermogen nodig als 15 woningen", stelt Proost die er nog voor pleit toch wat realisme aan de dag te leggen. “2030 is alleen in theorie haalbaar."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
PREMIUM
Jaguar bouwt de auto die Tesla had moeten bouwen
Bijna tien jaar lang was Tesla moederziel alleen in het segment van de elektrische auto. Het was dus ongeduldig uitkijken naar de eerste serieuze uitdager. Zozeer dat de toekomstige elektrische modellen van klassieke automerken al snel werden aangekondigd als 'Tesla-killers'. En als ik afga op de i-Pace van Jaguar, dan is dat precies wat hij zal zijn. Zo goed is de i-Pace. Of hoe dit dé elektrische auto is zoals Tesla hem tien jaar geleden had moeten bouwen. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
249 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDominique Ryngaert
wesley christiaens
stefan ceulemans
Christiaan Ghijselinck
Tommy Fonteyne