Ogier aan de leiding in turbulente Rally van Wales, Neuville moet hopen op geste van ploegmaat
Sébastien Ogier (Ford Fiesta WRC) staat na afloop van de tweede volledige wedstrijddag in de Rally van Wales aan de leiding. De vijfvoudige Franse wereldkampioen rally heeft 4.4 seconden voorsprong op eerste achtervolger Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC). Esapekka Lappi (Toyota Yaris WRC) volgt als derde op 11.8 seconden.
Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC) slipte van de baan en staat op de achtste plaats. Erger verging het Ott Tänak (Toyota Yaris WRC). Hij moest om een nog onbekende reden zijn wagen aan de kant zetten en gaf ontgoocheld op.
De tweede wedstrijddag in de Rally van Wales was er eentje die bol stond van de dramatiek. Zaterdagochtend gleed Thierry Neuville van de baan en verloor daarbij 50 seconden. Onze landgenoot gaf achteraf toe dat het zijn schuld was. Ott Tänak bouwde intussen met de vingers in de neus zijn voorsprong verder uit en leek op weg naar een dubbelslag: een vierde opeenvolgende zege dit seizoen én de leiding in het WK. Tot hij in KP 16 zijn wagen aan de kant moest zetten. De Est ging ontgoocheld languit in het gras liggen. En zo kwam Ogier voor het eerst in deze wedstrijd aan de leiding. De Fransman kende op vrijdag zijn deel van de pech toen zijn versnellingsbak hem in de steek liet en hij zonder eerste en tweede versnelling twee korte ritten moest afwerken.
Alle drie de titelpretendenten kregen zo hun portie pech in deze rally, de ene al erger dan de andere. Met nog vijf ritten voor de boeg op zondag heeft Ogier een kleine voorsprong op eerste achtervolger Jari-Matti Latvala. "Ik ben tevreden met wat we vandaag gedaan hebben. Ik heb alles gegeven en morgen doen we verder", zei de Fransman aan de finish van de laatste klassementsrit van de dag. Ogier kan zondag voor de vijfde keer de Rally van Wales winnen. Lukt hem dat dan doet hij beter dan de Noor Petter Solberg die begin jaren 2000 (2002, 2003, 2004, 2005) deze rally vier keer op rij won. Eind jaren '70 en begin jaren '80 won de Fin Hanny Mikola (1978, 1979, 1981, 1982) deze wedstrijd ook al vier keer.
Maar zover is Ogier nog lang niet. Latvala ligt op de loer en kan bij winst de pijn van de opgave van teamgenoot Tänak wat verzachten. "In de laatste rit heb ik de motor even laten afslaan. Ik denk dat ik daar twee à drie seconden heb laten liggen. Morgen wacht ons nog een volwaardige wedstrijddag. Het is nog niet voorbij", zei de tweevoudig winnaar die voor de 17e keer aan de start staat van deze wedstrijd.
Thierry Neuville ging deze ochtend van de baan, maar kon zich op geen enkel moment in de strijd voor het podium mengen. Ook na zijn bandenwissel zaterdagnamiddag volgden de tijden niet. "Ik wil niet te veel risico's nemen en zoals de stand nu is kan ik op dit moment ook niet echt iets winnen. Laat ons kalm blijven. Morgen is nog een dag en kan er nog van alles gebeuren. Ik heb mijn deel van de pech al gehad en heb daarvoor cash betaald."
Morgen worden er nog vijf klassementsritten gereden, goed voor 55.52 km. De tweede rit van de dag is de powerstage waar er extra punten verdiend kunnen worden. Tänak zette na zijn opgave zijn wagen meteen aan de kant wat kan wijzen op het feit dat hij zijn motor niet wou beschadigen zodat hij zondag kan deelnemen aan de slotdag én de powerstage.
Thierry Neuville kende een rampzalige ochtend die wel eens grote gevolgen voor zijn strijd voor de wereldtitel kan hebben. De Belg gleed in de tweede rit van de baan. "Als je sinds het begin van het seizoen op en over de limiet gaat dan kan dit gebeuren", zei Neuville. "Het is de eerste keer sinds de rally van Monte Carlo dat ik in de fout ga en de wagen even vast komt te zitten. Deze namiddag moet ik proberen te pushen. In de voormiddag lukte dat niet. Ik denk dat we de verkeerde banden hebben gekozen. Vooraan liggen harde rubbers waarmee ik constant lig te worstelen. Ik heb totaal geen grip. Ik rijd nochtans goed maar ik kan het verschil niet maken. Als ik te veel push kom ik in de problemen."
Past Hyundai teamorders toe om Neuville te helpen?
Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) zakten van de tweede naar de achtste plaats in de Rally van Wales. Het podium halen wordt moeilijk maar met twee teamgenoten op de 6de en 7de plaats lijkt het voor de hand te liggen dat Huyndai Motorsport teamorders zal uitvaardigen om Neuville op die manier meer punten te laten scoren, net zoals M-Sport dat in Turkije deed door Evans opzettelijk verkeerdelijk laten in te checken bij de tijdcontrole.
"We zullen zien wat er morgen gebeurt", glimlachte Neuville. "Gelukkig voor ons waren er deze ochtend enkele supporters om mij te helpen. We staken niet zo diep in de gracht maar op eigen kracht raakten we er niet uit. Zondag ga ik voluit in de powerstage. Pas op het einde van de rally zullen we zien hoe de WK-tussenstand er zal uitzien. Nadien kunnen we eventueel beginnen rekenen. In Turkije hadden wij en Sébastien Ogier pech. Vandaag was het de beurt aan Tänak. We staan nu op gelijke voet."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
-
1
“Ik haat je!”: Kendall Jenner stapt in dure Mercedes naast Lewis Hamilton... en dat beklaagt ze zich snel
Veel Formule 1-fans zouden er grof geld voor betalen: een ritje maken in een Mercedes naast chauffeur Lewis Hamilton (39). Topmodel en realityster Kendall Jenner (28) kreeg onlangs die kans, maar de zus van Kim Kardashian beleefde de ervaring toch eerder met gemengde gevoelens. -
PREMIUM5
ONS RAPPORT. “Zo intelligent in koers” en “was het hele weekend nergens”: onze F1-watcher deelt veel hoge cijfers uit, maar ook drie buizen
Max Verstappen heeft in Monza geschiedenis geschreven. “Max bewees voor de zoveelste keer dat hij het allemaal heeft”, aldus onze Formule 1-watcher, die ook voor de GP van Italië weer punten uitdeelt. Naast drie buizen deelt hij ook een mooie 7,5 op 10 uit voor een coureur die ‘slechts’ zevende werd. “Had je in het begin van het jaar aan de toog voorspeld dat hij zevende zou worden in Monza, met een Williams, je verliet het café in pek en veren.” -
-
14
KIJK. ‘Revolutionaire’ manier om champagnefles te openen loopt mis: peperdure en handgemaakte trofee van Max Verstappen sneuvelt
-
9
Advocaat van familie Michael Schumacher legt uit waarom er zo weinig info wordt prijsgegeven over toestand van F1-legende
Binnenkort is het tien jaar geleden dat Formule 1-legende Michael Schumacher slachtoffer was van een zwaar ski-ongeval. Het icoon van Ferrari raakte zwaar gewond, maar verder is er niet veel geweten over zijn gezondheidstoestand. “Het ging altijd om het beschermen van privézaken”, verduidelijkt familieadvocaat Felix Damm nu. -
PREMIUM9
“Je wildste verbeelding reikt niet tot aan de helft van wat echt gebeurt": zijn huidige verhalen maar topje van de F1-ijsberg?
Oudere lezers herinneren zich misschien soapreeks ‘Dallas’. Jongere lezers wellicht ‘House of Cards’. Anders geserveerd, maar zelfde soep: haaien die elkaar verslinden. Onderkruiperij die elke verbeelding tart. Hebben de scenarioschrijvers van toen hun laptop afgestoft om Formule 1-seizoen 2024 te schrijven? Lees en reis mee naar een wereld waarin niemand nog iemand vertrouwt. -
7
“We blijven vrienden voor het leven”: Mercedes-baas Toto Wolff reageert op spectaculaire overgang Lewis Hamilton naar Ferrari
-
PREMIUM10
“Hij deed precies wat hij niet mocht doen”: onze Formule 1-watcher ziet dat Hamilton unieke kans heeft laten liggen
-
Livios
Na woningbrand door zonnepanelen in Meise: welke gevaren loop je met zo'n installatie?
In het Vlaams-Brabantse Meise woedde gisterenavond een hevige brand. Daarbij raakten twee personen gewond. De oorzaak bleek een set zonnepanelen te zijn die vuur hadden gevat op een achterbouw. Dergelijke nieuwsberichten doen bij sommigen onder ons de twijfel over de brandveiligheid van zonnepanelen oplaaien. Terecht of niet? En waar schuilen de risico’s? Bouwsite Livios zoekt het uit. -
PREMIUM
Onze Formule 1-watcher ziet niet enkel Verstappen de show stelen: “In Monza kan Ferrari altijd iets meer”
Een herboren Ferrari kwam dreigen, maar hij hield er nooit rekening mee dat hij ook deze GP niet zou winnen. Monza 2023 werd dus zijn tiende op rij. Alweer een record. Hoe Max Verstappen dat voor mekaar kreeg. En waarom die Ferrari’s plots plots voorin reden. -
PREMIUM5
Waarom Hamilton nog twee jaar bij Mercedes blijft racen en dat voor hem een nederlaag is
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerReinhart Madoc
Mario Vercaigne
Bjorn Clauw
Mark Desiron