Direct naar artikelinhoud
Luchtvervuiling

"Regelrechte schande": politie plaatst te vervuilende wagens op witte lijst om boetes te vermijden

"Regelrechte schande": politie plaatst te vervuilende wagens op witte lijst om boetes te vermijden
Beeld photo_news

Een op de zes auto’s van de federale politie is te vervuilend om de lage-emissiezones in Brussel en Antwerpen in te rijden. 550 dieselauto’s die te vervuilend zijn voor de zone Brussel en 280 voor de zone Antwerpen zijn op de witte lijst geplaatst om aan boetes te ontsnappen. "Een regelrechte schande”, zegt Florent Platteeuw van de politievakbond VSOA. 

In Antwerpen en Brussel is een lage-emissiezone (LEZ) van kracht, waarbij sterk vervuilende voertuigen geweerd worden uit het stadscentrum. Wie een LEZ binnenrijdt, wordt gefilmd door slimme camera’s. De verkeersboetes verschillen per stad. In Brussel krijgt de overtreder onmiddellijk een boete van 350 euro. Een eerste overtreding kost in Antwerpen 150 euro. Een tweede overtreding binnen hetzelfde jaar 250 euro en een derde net als in Brussel 350 euro. Verwacht wordt dat de regels elk jaar strenger zullen worden. En de boetes hoger.

Sinds de invoering van de lage-emissiezones vlogen geregeld ook politievoertuigen op de bon. Maar dat is nu gedaan. De federale politie liet honderden dienstvoertuigen die het milieu zwaar verontreinigen op een witte lijst plaatsen. Daardoor kunnen ze niet langer beboet worden. 

Volgens Sarah Frederickx van de federale politie gaat het om 550 oude(re) dienstvoertuigen die Brussel nu toch binnen mogen zonder boete, en 280 politieauto's voor de LEZ Antwerpen. Stellen dat 830 voertuigen van de federale politie eigenlijk te vervuilend zijn om de LEZ binnen te rijden is volgens de woordvoerder fout. “Want de Brusselse en Antwerpse normen verschillen. Sommige dienstvoertuigen zouden zonder witte lijst in beide steden worden beboet. Er zitten dus dubbels in”, geeft Frederickx toe.

'De brave belastingbetaler die geen nieuwe auto kan kopen, moet zonder pardon tot 350 euro boete betalen. Intussen kan de vervuilende politie naar hartenlust blijven tuffen in de lage-emissiezone'
Florent Platteeuwprovinciaal voorzitter politievakbond VSOA in West-Vlaanderen

Belabberde staat voertuigenpark

“Kortom: de brave belastingbetaler die geen nieuwe auto kan kopen, moet zonder pardon tot 350 euro boete betalen. Intussen kan de vervuilende politie naar hartenlust blijven tuffen in de lage-emissiezone”, zegt Florent Platteeuw, rechercheur bij de federale gerechtelijke politie van Veurne en provinciaal voorzitter van de politievakbond VSOA in West-Vlaanderen. 

Hij klopt al lang op de nagel van het belabberde voertuigenpark van de politie. “Bij ons in Veurne rijdt de federale gerechtelijke politie rond met veel auto’s van begin jaren 2000. De meeste dienstvoertuigen zijn tien jaar oud en hebben gemiddeld 200.000 kilometer op de  teller." 

In zijn hoedanigheid van provinciaal voorzitter bij de politievakbond klaagde Platteeuw de toestand van de vervuilende politievoertuigen recentelijk voor de zoveelste keer aan in een schrijven aan de politietop. Maar een reactie bleef uit.

De federale politie beseft naar eigen zeggen het probleem van de verouderde dienstvoertuigen. “Maar het is geen geheim dat de aankoopprocedures niet in ons voordeel spelen", zegt Frederickx. "De lange en zware procedures maken van de vernieuwing van ons wagenpark helaas een langetermijnproject." Volgens haar probeert de politie bij nieuwe aankopen zoveel mogelijk te kijken naar benzinewagens en hybridewagens.

'Het is geen geheim dat de aankoopprocedures voor nieuwe wagens niet in ons voordeel spelen'
Sarah FrederickxWoordvoerder federale politie

Platteeuw zegt dat in het verleden al veel beloftes zijn gedaan. "Eigenlijk komt het erop neer dat de overheid de burgers verplicht over te schakelen op benzine of voertuigen aangedreven door elektriciteit om de CO2-uitstoot en het fijnstof te beperken. Maar intussen doet ze zelf niets aan de lamentabele toestand van het eigen wagenpark, dat oud en versleten is." 

Hij meent dat de federale politie in een vicieuze cirkel is beland. "Die oude voertuigen kosten op de lange termijn veel meer geld. Maar men blijft blijkbaar liever dure wisselstukken kopen voor auto's die al lang niet meer van deze tijd zijn."