dinsdag 9 oktober 2018 - Binnenland
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Een blik in de tractiewerkplaats met een lengte van 206 meter, die het onderhoud en herstel van treinen moet versnellen. Sven Dillen

NMBS-CEO Sophie Dutordoir opent nieuwe werkplaats in Hasselt

“De tijd van de megalomane projecten is met mij echt voorbij”

HasseltNMBS-CEO Sophie Dutordoir heeft maandag de gloednieuwe tractiewerkplaats in Hasselt ingehuldigd. De investering van 25 miljoen euro moet het onderhoud en de herstelling van treinen versnellen, zodat er meer capaciteit beschikbaar wordt. Dat is dringend nodig, want na jaren van stagnatie groeit het aantal reizigers de laatste twee jaar opnieuw met 3 procent per jaar.

Timmie VAN DIEPEN

NMBS opent nieuwe werkplaats in Hasselt. TV Limburg

Met een lengte van 206 meter is de nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt het nieuwste paradepaardje van de NMBS. Zonder nog te moeten rangeren of af te koppelen, kunnen twee treinen volledig in de hal binnenrijden. Dat gebeurt op rails die 90 centimeter boven de vloer zweven, zodat zowel het periodieke onderhoud als de herstelling en reiniging van de rijtuigen sneller en comfortabeler kan verlopen.

NMBS-CEO Sophie Dutordoir zakte maandagvoormiddag naar Hasselt af om de nieuwe werkplaats officieel in te huldigen. Vanaf volgende week starten de eerste van de 200 werknemers er, op 9 december moet de werkplaats volledig operationeel zijn.

Immobilisatiegraad

“De werken zijn hier in 2011 gestart en hebben 25 miljoen euro gekost”, zegt Dutordoir. “Dit past binnen een globaal plan waarbij we de komende vijf jaar nog eens 300 miljoen investeren in werk- en onderhoudsplaatsen. Goed onderhoud van onze treinen is erg belangrijk. Voor de veiligheid, het comfort van onze reizigers, maar ook voor de stiptheid. Bovendien betekent een performant onderhoud ook dat er minder treinen in de ateliers staan op het moment dat we ze nodig hebben. We moeten die immobilisatiegraad van onze rijdend materieel op een minimaal niveau brengen. Dat moet er tegen 2021 voor zorgen dat we 20.000 zitplaatsen kunnen bijcreëren, dat zijn 150 dubbeldeksrijtuigen.”

En dat is ook dringend nodig. “Na jaren van een minimale groei van 0,5 tot 0,8 procent, nemen de reizigersaantallen de laatste twee jaar opnieuw toe met 3 procent per jaar. Daarom hebben we ook nieuwe M7-treinen gekocht, die volgend jaar geleverd moeten worden door Bombardier en die onder andere hier in Hasselt onderhouden zullen worden. Dat moet de gemiddelde leeftijd van onze treinstellen terugdringen van 22 naar 18 jaar en nog eens voor 50.000 zitplaatsen extra zorgen.”

Nieuwere piekuurtrein

De nieuwe hal zal voor de treinreiziger directe winst opleveren. De piekuurtrein die ’s ochtends en ’s avonds Tongeren en Hasselt rechtstreeks met Brussel verbindt, zal vanaf december met nieuwere dubbeldeksrijtuigen kunnen rijden, omdat het onderhoud sneller kan verlopen en er zo meer capaciteit beschikbaar wordt.

De nieuwe werkplaats oogt ook langs buiten imposant. Sven Dillen

NMBS-CEO Sophie Dutordoir. Sven Dillen

Sophie Dutordoir

“Ik weet dat er vraag is naar rechtstreekse verbinding tussen Hasselt en Antwerpen”

HasseltSophie Dutordoir beseft dat er grote noden zijn op het spoor. “De eerste prioriteit is investeren in bijkomende infrastructuur die de reizigers ten goede komt.”

“In Hasselt stappen elke week meer dan 40.000 reizigers op de trein. Hasselt is een zeer belangrijke stad voor de NMBS”, zegt Dutordoir. “Vandaar dat we niet alleen deze werkplaats bouwen, maar nu ook de renovatiewerken aan het station gestart zijn. Daarnaast komen er in Sint-Truiden nieuwe perrons, wordt er in Noord-Limburg gewerkt aan de elektrificatie van het spoor Hamont-Mol en komen er bijkomende parkings, onder andere in Leopoldsburg.”

De NMBS investeert dus opnieuw, onder andere in Limburg, maar de vraag is of het genoeg is?

“Er moet overal meer gebeuren. Met een reizigersgroei van 3 procent zijn de noden in heel het land groot. Daarom zijn we volop bezig om in het kader van het toekomstige transportplan, dat in december 2020 ingaat, de noden te capteren.”

De meest gehoorde vraag is...

“Een rechtstreekse verbinding tussen Hasselt en Antwerpen. Dat weten we. Dat is een vraag die blijft terugkomen en die we zeker zullen meenemen in het kader van dat transportplan.”

De nieuwe investeringen zijn goed, maar de ontsluiting van Limburg blijft wel ondermaats.

“Wij roeien met de riemen die we hebben. Alles begint met het mobiliteitsbeleid van dit land, op alle politieke echelons. Daarna is het de rol van de verschillende mobiliteitsbedrijven om daarmee aan de slag te gaan. Mijn rol met de NMBS is de noden op een performante manier in te vullen. Dat betekent in de eerste plaats dat we er moeten zijn voor de klanten. We moeten de middelen die we krijgen, zowel onze dotatie van de overheid als de inkomsten van de klanten, performant aanwenden. Prioriteit zijn investeringen in bijkomende infrastructuur die de reizigers meteen ten goede komt. Vandaar ook de keuze voor comfortabele stations in plaats van voor megalomane projecten zoals in het verleden.”

Hasselt voelt zich wel tekortgedaan. Veel provinciehoofdplaatsen kregen een nieuw station, Hasselt moet het stellen met een renovatie.

“Als we op de weg van vroeger waren voortgegaan, zouden we volledig de verkeerde kant zijn uitgegaan. Dat waren projecten waar we het begin, noch het einde van zagen. Die tijd is met mij echt wel voorbij.” (tvd)

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws