Mignolet stelt eigen koffiebar voor: “Naam is knipoog naar mijn rugnummer”

Liverpool-doelman Simon Mignolet heeft dinsdag in Sint-Truiden zijn eigen koffiebar Twentytwo voorgesteld aan de pers. De Rode Duivel zal zelf niet achter de toog te vinden zijn, maar laat de uitbating over aan zijn broer en vrouw. Mignolet heeft wel de ambitie om er de beste koffie en een assortiment van gezonde voeding te serveren. Over twee weken moet Twentytwo de deuren openen.

“Ik ga zelf geen koffies schenken, maar vertrouw het runnen van de zaak toe aan mijn broer Wouter, die ook zal bijgestaan worden door mijn echtgenote Jasmien”, aldus Simon Mignolet. “De naam van de zaak, Twentytwo, is een knipoog naar mijn rugnummer. Ik hoop dat het mij evenveel succes oplevert naast als op het veld. In de zaak zullen voetbal en sport nooit ver weg zijn. Zo willen we de wedstrijden van Liverpool en andere sportwedstrijden live uitzenden. De koffie blijft echter het belangrijkste. We willen de beste huisgemaakte koffie van Haspengouw serveren. Hiervoor hebben we een eigen mengeling samengesteld.”

Mignolet wil de sfeer gemoedelijk houden. “Iedereen moet zich hier thuis voelen, dus ook de beleving is belangrijk. Het interieur is huiselijk en warm, maar heeft toch een industriële, strakke uitstraling.” Qua publiek mikt hij voornamelijk op jonge professionals en studenten, die ook de koffie en broodjes kunnen meenemen. “In de VS en de UK zijn koffiebars met een aanbod ‘on the go’ al helemaal ingeburgerd. We merken steeds meer interesse in België hiervoor, en spelen daar dus op in.”

Naast de koffie, gaat de familie Mignolet thee, verse vruchtensappen en sportdranken aanbieden. “En een eigen label van prosecco”, aldus de Liverpool-goalie. “We hebben eveneens een uitgebreide keuze van gezonde voeding, zowel voor ontbijt, lunch als vieruurtje.”

Simon Mignolet opent koffiebar in Sint-Truiden

© Jeffrey Gaens

© Jeffrey Gaens

© EPA

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Doelman Simon Mignolet, echtgenote Jasmien Claes en broer Wouter Mignolet starten in Sint-Truiden een horecazaak. De naam Twentytwo Coffee is een knipoog naar het rugnummer 22 van Simon bij zijn club Liverpool en bij de Rode Duivels. Het is ook meteen de eerste keer dat de voetballer investeert in een onderneming waar hij het gezicht van wordt. Simon Mignolet stelt de nieuwe zaak in de Gazometerstraat in zijn thuisstad Sint-Truiden dinsdag voor.

“De opening volgt dan in de komende weken. In de zaak zullen voetbal en sport nooit veraf zijn”, zegt broer Wouter, die nog niet alle kaarten op tafel wil leggen. “Het is inderdaad de eerste keer dat Simon in een onderneming investeert. Het wordt geen café met een tap, maar een koffiebar met een heel breed assortiment om mee te nemen. Naast koffie serveren we ook broodjes en dergelijke. Maar alles ga ik natuurlijk nog niet verklappen. Het is de bedoeling dat we de zaak ook naar andere locaties kunnen uitrollen als het een succes blijkt.”

Tegenover de nieuwe zaak zijn begin deze week de werken voor de bouw van de Gazometersite gestart maar daar ziet Mignolet niet meteen graten in. “Een werf betekent ook veel werknemers die dorst en honger hebben”, lacht Wouter. Of Simon ook zelf veel in de zaak zal staan? “Achter de toog zal je hem natuurlijk niet zien, maar als hij in Sint-Truiden is, zal hij zeker regelmatig binnenspringen.”

“Bekende naam alleen is niet voldoende”

© RR

© AFP

© HBvL

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Morgen stelt Liverpool-doelman Simon Mignolet zijn koffiebar Twentytwo Coffee voor in thuisstad Sint-Truiden. Daarmee schrijft hij zijn naam bij in de lange lijst van topsporters die hun geluk beproeven in de horeca. Niet zonder risico, weet onder meer Vincent Kompany, wiens sportcafés in Brussel en Antwerpen amper een jaar na de opening alweer gesloten werden.

“Horeca is een ander spel dan voetbal en het zal erop aankomen om de nieuwe spelregels onder de knie te krijgen”, zegt marketingexperte Carole Lamarque van Duval Union. “Het is niet omdat je het geld hebt dat je ook de vaardigheden hebt. En dan is het belangrijk om je goed te laten omringen. Daar loopt het vaak fout. Misschien is dat wel de reden waarom het avontuur van Vincent Kompany met een sisser is afgelopen?” Mignolet opent de koffiebar overigens samen met zijn broer en echtgenote.

Personal brand

Marketingjongens zijn het erover eens dat Mignolets bekende naam een voordeel is. “Zeker op korte termijn”, zegt Wim Lagae, sportmarketeer aan de KU Leuven. “De media-aandacht die daaruit voortvloeit is een duwtje in de rug voor een startende zaak. Maar een bekende naam alleen is niet genoeg. Uiteindelijk moet ook Mignolet de klassieke problemen van elke horecazaak het hoofd bieden.”

“Een topvoetballer is een personal brand, een merk op zich. Hij moet zijn naam dan ook uitspelen”, vindt ook Lamarque. “Naambekendheid is voor een startende zaak gewoonlijk de moeilijkste en duurste stap, die Mignolet dankzij zijn bekendheid kan overslaan. Ook via de sociale media bereikt hij een groot publiek.”

Investeren in horeca is volgens Wim Lagae niet per se een groter risico dan pakweg de vastgoedmarkt. “Er zijn genoeg voorbeelden van investeringen in immobiliën die slecht zijn afgelopen, denk maar aan Danny Boffin (die een faillissement overhield aan vastgoedinvesteringen, red.) Deze investering is maar een klein hapje uit de portefeuille van Mignolet, waardoor het risico beperkt is.”

Valkuil

Door zijn sportcarrière is het nog maar de vraag of de nationale reservedoelman zelf vaak aanwezig zal zijn in Twentytwo Coffee. “Dat is een valkuil waarvoor hij moet opletten”, zegt Lamarque. “Het ligt moeilijk als je zegt: het is mijn zaak, maar je bent er nooit. Als iets niet authentiek voelt, haken klanten af.” “De verwijzing naar zijn rugnummer 22 in de naam van de zaak is prima”, zegt Lagae. “De link met Mignolet moet duidelijk aanwezig zijn en blijven. Dat kan bijvoorbeeld ook met foto’s of videobeelden in de zaak.”

Twentytwo Coffee opent in de komende weken de deuren. Als het een succes wordt, komen er mogelijk nog locaties bij.