Videospeler inladen...

Geen bedrijfswagen? Drop de diesel

De hoge dieselprijzen van de voorbije maanden hadden het al wat in gang gezet, maar een nieuwe berekening van automobilistenvereniging VAB stelt het nu pertinent: wie een dieselwagen heeft moet nu al zo'n 210.000 kilometer rijden om een voordeel te halen tegenover een gelijkaardige benzineversie. En dan zijn de hogere belastingen nog niet meegerekend. "Diesel is voor een doorsnee gezin dus economisch niet meer interessant."

Dieselrijders die vandaag gaan tanken, betalen (maximum) al 8,1 eurocent meer dan chauffeurs met een benzinewagen. Dat is het gevolg van almaar hogere accijnzen en duurdere aardolie. Daardoor is het prijsvoordeel voor rijden op diesel in sneltempo verdampt, zo berekende VAB.

Wie op diesel rijdt, betaalt nu gemiddeld per jaar zo'n 448 euro meer dan in 2016. Voor benzinerijders is dat gemiddeld 'maar' 171 euro meer dan 2 jaar geleden. Diesel is namelijk niet alleen een pak duurder, de gemiddelde dieselrijder rijdt 5.000 kilometer per jaar meer.

Als je 100 kilometer zou rijden met een doorsnee gezinswagen, haalt diesel het toch nog nipt in kostprijs van benzine: 8,99 euro voor diesel tegenover 9,94 euro voor benzine. Dat verschil van amper 95 eurocent is te danken aan het lagere verbruik van dieselwagens. 

Is diesel nog interessant?

Tot zover het goede nieuws voor de dieselrijders, want in de cijfers hierboven zijn de kosten van een dieselwagen nog niet meegerekend. Als je nu een dieselwagen koopt, betaal je meer inschrijvingstaks en een hogere jaarlijkse verkeersbelasting dan voor een vergelijkbare benzinewagen. Ook de onderhoudskosten van een diesel zijn hoger. 

Gemiddeld kost een nieuwe dieselauto 2.000 euro meer dan een benzineversie, berekende VAB. "Wie die meerprijs wil terugverdienen, moet nu al meer dan 210.000 km rijden met een diesel", zegt Maarten Matienko van VAB. "En daarbij hebben we nog niet eens rekening gehouden met die extra verkeersbelasting en inschrijvingstaks voor dieselwagens."

Dus wie geen bedrijfswagen heeft, moet diesel vergeten? "Het is heel moeilijk de meerprijs van een dieselwagen terug te verdienen aan de pomp. Dat kan je hoogstens doen door een lager verbruik na te streven. Dus economisch gezien is een dieselwagen voor de meeste gezinnen niet meer rendabel."

Privérijders passen zich aan

Uit de MobiliteitsenquĂªte van VAB, bij 2.000 chauffeurs, blijkt dat 84 procent van de privĂ©rijders zich aanpast aan die hogere brandstofprijzen. Maar dan gaat het vooral om zoeken naar een goedkoper tankstation (37%) of onze rijstijl aanpassen (32%). Toch zegt ook 29 procent van de chauffeurs minder met de auto te willen rijden, 27 procent zal vaker de fiets nemen.

Ter vergelijking nog: bij de mensen met een bedrijfswagen zegt maar 59 procent dat ze zich zullen aanpassen aan de hogere prijzen aan de pomp.

Meest gelezen