Direct naar artikelinhoud
Ryanair

Ryanair-baas O'Leary bereid om Belgische arbeidswetgeving toe te passen

Michael O'Leary.Beeld BELGA

Ryanair is bereid om "vanaf 1 januari 2019 of vroeger al" de Belgische arbeidswetgeving toe te passen. Dat heeft topman Michael O'Leary vanochtend in Brussel benadrukt. "We wachten nog steeds op de vakbonden om een delegatie te vormen en ons te ontmoeten, opdat we zo snel mogelijk tot een overeenkomst kunnen komen. Veel tijd of werk is daar niet voor nodig", aldus O'Leary.

Volgens de topman is er bij het personeel ongenoegen over het uitblijven van een overeenkomst. "Wat hebben de vakbonden de voorbije drie weken gedaan? Naar ik vernomen heb, beginnen de piloten ondertussen druk te zetten op de vakbonden om het vooruit te laten gaan en dreigen ze zelfs met gerechtelijke stappen als er niets gedaan wordt om tot een overeenkomst te komen."

"We hebben in Italië al zo'n overeenkomst bereikt, en die markt is vier keer groter dan België. Er is dus geen enkele reden om niet zo snel mogelijk tot een akkoord voor België te kunnen komen. Weet wel dat ik al verscheidene brieven van Italiaanse personeelsleden ontvangen heb die naar de Ierse arbeidswetgeving willen terugkeren", aldus O'Leary.

Wij betalen onze piloten 140.000 tot 200.000 euro per jaar. Ik weet niet wat u verdient, maar dat zijn hoge lonen
Michael O'Leary, Ryanair

Dat de vakbonden een uitdrukkelijke geschreven toezegging van O'Leary willen over de belofte om de Belgische arbeidswetgeving na te leven, veegt de topman van tafel. "Zal ik het hier nu opschrijven en overhandigen jullie het? Nee serieus, ik heb dit al herhaaldelijk publiekelijk verklaard, zelfs op momenten waar de vakbonden bij waren. Dan staan ze daar met hun groene sjaal en reageren ze niet. Dan vraag ik me af: 'What's the hold-up?'"

De Ryanair-topman benadrukt ook dat het bij het personeel niet te doen is om meer loon. "Wij betalen onze piloten 140.000 tot 200.000 euro per jaar. Ik weet niet wat u verdient, maar dat zijn hoge lonen. Wij betalen goed en zullen dat blijven doen." 

Peeters: "Eindelijk zekerheid"
Minister van werk Kris Peeters stelt vast dat O'Leary ingaat op zijn vraag om de transitie naar het Belgische arbeidsrecht te versnellen. "Het Belgische arbeidsrecht is van toepassing op de Belgische werknemers van Ryanair. Om dat ook in de praktijk te doen gelden, is de snelste weg het sluiten van een cao. Ik roep Ryanair en de vakbonden op om daarvoor het sociaal overleg te organiseren. De werknemers krijgen dan eindelijk de zekerheid die ze verdienen."

Zes nieuwe bestemmingen

O'Leary relativeerde ook de impact van de stakingen waar zijn luchtvaartmaatschappij de voorbije maanden in België mee te kampen kreeg. "Lufthansa kende 18 stakingen in de voorbije 18 maanden, Ryanair kende er 2 in de voorbije 20 jaar. Op 28 september zijn 350 vluchten geannuleerd van de 2.500. Is dat disruptief? Ja, maar het gaat wel maar over 20.000 passagiers op de 8 miljoen die we jaarlijks in België hebben."

Ryanair kondigde vanochtend trouwens zes nieuwe routes aan vanuit België voor het zomerseizoen van 2019. Het gaat om vier nieuwe routes vanuit de luchthaven van Zaventem (Amman, Barcelona, Marrakesh en Pisa) en twee nieuwe routes vanuit de luchthaven van Charleroi (Banja Luka en Palermo). Het totale aantal routes vanuit België komt dan op 100 te liggen: 83 vanuit Charleroi en 17 vanuit Zaventem. 

Donderdagochtend is een nieuwe ontmoeting gepland tussen de vakbonden en de bemiddelaar op de FOD Werkgelegenheid.

Als reactie op de uitspraak van O'Leary dat hij nog voor het begin van 2019 de Belgische wetgeving wil toepassen, vragen de vakbonden een officieel document waarin dergelijke voorstellen vanuit het bedrijf zwart op wit zijn neergeschreven.