Philippe Close: 'Brusselse fusie is Monster van Loch Ness'

Philippe Close. © BELGA

Een fusie van de Brusselse gemeenten is geen wondermiddel, maar meer samenwerking en meer bevoegdheden voor het Brussels Gewest, onder andere voor mobiliteit, zijn wel nodig. Dat heeft Brussels burgemeester Philippe Close (PS) gezegd in ‘Iedereen Kiest’ op Eén.

rvs

‘Alle Nederlandstaligen vragen: “Ben je voor of tegen de fusie van de Brusselse gemeenten”, het is een soort van Monster van Loch Ness’, verklaarde de Brusselse burgemeester Philippe Close ‘Het is niet wit of zwart. We moeten samenwerken. Dat is belangrijk.’

Volgens Close wordt er binnen verschillende domeinen nu al goed samengewerkt tussen de stad en het Brussels Gewest. ‘Maar ik ben ook voor méér bevoegdheden voor het Gewest.' Die uitspraak van Close is opmerkelijk, want de (Franstalige) burgemeesters van de 19 gemeenten - de zogenaamde 'baronieën' - zien hun macht niet graag uitgehold. Ze wijzen graag naar de bevolkingsaantallen: zowel Brussel-Stad als Anderlecht, Molenbeek of Schaarbeek hebben 100.000 inwoners of meer en zijn dus groter dan pakweg Mechelen of Leuven.

Van alle burgemeesters toont de 47-jarige Close zich de meest 'regionalistische'. In een dubbelinterview met minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) in deze krant, maakte de PS'er dit voorjaar al een opening. Al blijft die voornamelijk theoretisch - Close weet ook dat er om bevoegdheden over te hevelen een draagvlak nodig is dat er vandaag niet is.

Meer bevoegdheden voor het gewest is natuurlijk niet hetzelfde als gemeenten samenvoegen. Ook Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD), in Evere kandidaat op de Lijst van de Burgemeester van Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS), is geen voorstander van een fusie. ‘Wat gaat dat oplossen? De tweede grootste stad van Vlaanderen (Antwerpen) is één. Scoren zij beter op het vlak van mobiliteit, jeugdwerkloosheid, schone lucht, Nederlandstalig onderwijs en criminaliteit? Nee’

Oppositiepartij N-VA is wel voor een fusie van de Brusselse gemeenten, terwijl Groen vooral op meer bevoegdheden voor het Brussels Gewest hoopt, onder andere voor mobiliteit. ‘Maar je zal altijd nog een bestuur nodig hebben dat dicht bij de mensen staat’, aldus Bart Dhondt.