Gent doet vredesvoorstel aan NMBS voor ‘geamputeerd station’

© FVV/Archief

De NMBS bespaart op de renovatie van Gent-Sint-Pieters, na de drie Brusselse hoofdstations het drukste station van het land. Het Gentse stadsbestuur stelt nu voor de renovatie in fasen aan te besteden.

Het aanbod om de aanbesteding te spreiden, komt er nadat de NMBS het ontwerp voor het station had aangepast omdat de bouw onverwacht zowat 40 procent duurder uitvalt.

Dat de offertes voor de volgende fase van de renovatie een pak duurder uitvallen, ligt aan tijdelijke conjuncturele tegenvallers zoals de hoge staalprijs. Maar het stadsbestuur gelooft ook dat sommige aannemers misbruik maken van de verkiezingskoorts.

‘Geamputeerd station’

De NMBS wil het mes zetten in de renovatie van perrons 1 tot 7, de volgende fase van de werken. Het spoorbedrijf schrapt de overkapping en beperkt de ruimte voor winkels in het station. Het zijn ‘ingrepen die achteraf niet bijgesteld kunnen worden’, zegt het stadsbestuur. Burgemeester Daniël Termont wil niet inboeten op het originele ontwerp en spreekt van een ‘geamputeerd station’ voor de volgende honderd jaar.

Daarom richt de Gentse gemeenteraad zich unaniem tot de NMBS met de vraag om de investering te spreiden. De komende fase wordt dan beperkt tot vier in plaats van zes sporen, weliswaar met de initieel geplande overkappingen.

De laatste twee sporen kunnen dan in een latere aanbesteding gestopt worden wanneer de kredieten beschikbaar zijn en de aanbestedingsprijzen genormaliseerd zijn.

De directie van de NMBS onderzoekt het voorstel.