Direct naar artikelinhoud
Media

Nederlands 'Jeugdjournaal' is gigantische hit op YouTube, van 'Karrewiet' is daar geen spoor

Vloggers Mariam en Jelle Mels van 'Karrewiet' op Ketnet.Beeld Dieter Bacquaert

Met bijna 300.000 abonnees in amper een jaar tijd is het YouTube-kanaal van het Nederlandse Jeugdjournaal een gigantische hit. Maar van de Vlaamse tegenhanger Karrewiet is er voorlopig geen spoor op het populaire videoplatform. Hoe komt dat?

Tv kijken? Dat is iets wat enkel oude mensen nog doen. Kinderen en jongeren halen hun dagelijkse portie kijkvoer tegenwoordig op YouTube. De cijfers uit Apestaartjaren, een tweejaarlijks onderzoek dat peilt naar het mediagebruik van kinderen, spreken boekdelen wat dat betreft. Maar liefst 82 procent van de jongeren gebruikt YouTube.  Bij kinderen van het vijfde en zesde leerjaar loopt dat zelfs op tot 91 procent.

Logisch dus dat ze vorig jaar bij het Nederlandse Jeugdjournaal beslisten om zich op dat kanaal te gaan concentreren. "Je moet je publiek zoeken op de platformen waar het aanwezig is", legt Ronald Bartlema, hoofdredacteur van het Jeugdjournaal uit. "Dan ga je automatisch naar YouTube kijken. Dat we net ons journaal hadden uitgebreid van 10 naar 20 minuten was daarbij een extra factor. Plots hadden we veel meer materiaal dat we op YouTube konden delen." 

Vlaamse fans

De resultaten na één jaar zijn ronduit spectaculair. Met 270.000 abonnees is Het Jeugdjournaal niet alleen het snelst groeiende maar ondertussen ook het grootste YouTube-kanaal van de NOS-nieuwsdienst. Opmerkelijk: het Jeugdjournaal-kanaal heeft ook heel wat Vlaamse fans. Elf procent van de abonnees komt er vanuit ons land terecht. Uit noodzaak zo blijkt, want van Karrewiet, de Vlaamse tegenhanger van het Jeugdjournaal is op YouTube geen spoor.

Kinderen kunnen op YouTube doorklikken naar minder geschikte content of geconfronteerd worden met reclame allerhande. Net daarom houden ze bij de VRT de boot liever nog wat af

Nochtans zijn ze bij Karrewiet al geruime tijd bezig aan het uittekenen van een digitale strategie. Concrete resultaten daarvan zijn de Karrewiet-app –goed voor 70.000 downloads – die twee keer per dag een nieuwsoverzicht brengt en het Karrewiet-Instagram-account, dat 11.900 volgers telt. Maar YouTube behoort , voorlopig, dus niet tot het pakket. "Een kwestie van budgetten", zegt Katrien Van der Slycken die als 'chef jong' aan het hoofd van de Karrewiet-ploeg staat. "We hebben er voor gekozen om ons beperkte middelen op Instagram en onze app te concentreren. "Dat Karrewiet-kijkers eigenlijk te jong zijn voor een eigen Instagram-account is daarbij geen belemmering. "De praktijk leert ons dat heel wat kinderen niet tot hun 13de verjaardag wachten om op Instagram te gaan", zegt Van der Slycken. "We staan daar niet alleen in. Zowat elk Europees jeugdjournaal is actief op Instagram." 

Verlanglijstje

Maar er spelen nog andere motieven mee. In tegenstelling tot de eigen Ketnet-site en de Karrewiet-app is YouTube geen gegarandeerd veilige omgeving. Kinderen kunnen op de videosite doorklikken naar minder geschikte content of geconfronteerd worden met reclame allerhande. Net daarom houden ze bij de VRT de boot liever nog wat af wanneer het over de combinatie YouTube en kinderen gaat. "Ons beleid is er alleszins niet op gericht om kinderen naar YouTube te leiden", vertelt Sam Ickx, digitaal-aanbodverantwoordelijke bij Ketnet. "We zijn er wel aanwezig, maar dan vooral met de bedoeling door te verwijzen naar onze eigen platformen." 

Elf procent van de abonnees van het 'Jeugdjournaal'-kanaal op YouTube komt uit ons land

In Nederland liggen ze niet zo wakker van de mogelijke gevaren van YouTube. "Pogingen om kinderen daar weg te houden, hebben geen zin", vindt Bartlema. "Ze vinden toch wel wat ze zoeken. Ze surfen zich helemaal suf. Ten tijde van de executie-video's van IS zijn we in een hele reeks basisscholen langsgegaan. Bleek dat er in elke klas wel een paar kinderen zaten die die onthoofdingsvideo's op YouTube hadden gezien. Dan kan je beter inzetten op vorming en hen proberen uit te leggen waarom dat soort video's niet oké zijn." Bartlema ziet eigenlijk alleen maar voordelen. "Sommige van onze video's halen een miljoen views, een goede tv-uitzending moet het met 350.000 kijkers stellen. Dan weet je toch genoeg?" 

Ook bij Karrewiet staat een eigen YouTube-kanaal ondertussen in steeds grotere letters op het verlanglijstje. In november worden daarover gesprekken opgestart. In afwachting moeten de Vlaamse YouTube-kijkers het nog even met de Nederlandse hoofdpunten doen.