Infrabel maakt zich klaar voor de winter: speciale treinen moeten sporen berijdbaar houden

De speciale Sandite-trein © Infrabel

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel zet sinds dit jaar een tweede, speciale reinigingstrein in die een mengeling van gel en zandkorrels op de sporen spuit, om zo meer grip te krijgen. ‘Om de invloed van het weer in de herfst en winter op de stiptheid van het treinverkeer te beperken’, zegt Infrabel.

pvm

Infrabel legt uit dat treinen in het najaar minder grip hebben op de sporen, onder meer door afgevallen bladeren. De spoorinfrastructuurbeheerder zet daarom twee treinen in die een mengeling van gel met zand en minuscule, stalen korreltjes aanbrengen op de spoorstaven net voor en achter de stopplaatsen. Daar is er immers veel grip nodig, bij het remmen en optrekken van de treinen.

‘Die techniek heeft zijn efficiëntie bewezen’, stelt Infrabel. ‘Vorige winter was hierdoor het aantal minuten vertraging voor reizigerstreinen het laagste van de voorbije drie jaren. Daarom heeft Infrabel beslist om de maatregel dit jaar uit te breiden.’

Sinds de herfst van 2016 rijdt er al zo’n trein rond, die nu dagelijks 200 kilometer aflegt. Vanaf dit jaar is er een tweede in gebruik, die dagelijks 175 kilometer aflegt. Nieuw dit jaar is ook dat beide zogenoemde Sandite-treinen op basis van gps-coördinaten de mengeling automatisch aanbrengen. Daardoor is geen operator meer nodig die het systeem bedient, aldus Infrabel.

Klaar voor sneeuw

Intussen zijn ook de verwarmingsinstallaties van de wissels op de hoofdsporen gecontroleerd. Die moeten voorkomen dat sneeuw en ijzel de wissels blokkeren.

Om ijsvorming op de bovenleiding tegen te gaan, zet Infrabel speciale treinritten in die de ijzel van de bovenleiding schrappen. Daarnaast staan ook sneeuwploegen paraat die sneeuw ruimen aan sporen, wissels, overwegen en op perrons.