Wie mag de zelfrijdende wagen omverrijden: de bejaarde of het kind?
AutoStel: je bent met een zelfrijdende wagen onderweg en de remmen laten het afweten. Wie moet de wagen dan aanrijden? Iemand die zich niet aan de regels houdt? Een bejaarde? Of toch eerder een kind? Of eerst en vooral een dier? Wetenschappers buigen zich over de ethische vraag en roepen iedereen op zijn mening te geven in een speciale test.
Het zijn onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) die de scenario’s bedachten. Ze willen op die manier op zoek naar een set van universele regels die de zelfrijdende wagens kunnen volgen.
Drie algemene voorkeuren
Miljoenen mensen legden de test de jongste twee jaar al af. En daar blijken drie algemene voorkeuren uit: meer levens redden gaat voor op minder levens redden, jongeren gaan voor op ouderen en mensen gaan voor op dieren. Er bleken ook drie grote ‘morele clusters’ te zijn: een westerse (Europa en de VS), een oostelijke (het Midden-Oosten en Azië) en een zuidelijke (Centraal- en Zuid-Amerika). De oostelijke cluster hecht bijvoorbeeld minder belang aan jonge leeftijd en de zuidelijke vindt het niet vanzelfsprekend dat mensen voorgaan op dieren.
Het valt ook op dat de resultaten erg verschillen van land tot land. Zo is er in België een uitgesproken voorkeur voor het sparen van voetgangers. Nederlanders geven op hun beurt de voorkeur aan het sparen van wie zich aan de regels houdt.
Meer over het onderzoek kan je lezen op de website van het wetenschappelijke tijdschrift EOS. Hieronder kan je enkele van de stellingen beoordelen die in de test van het MIT zitten.
Benieuwd naar meer? Je kan de test integraal oplossen op de website van het MIT en zo meteen deelnemen aan het wetenschappelijk onderzoek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Volvo mag zelfrijdende auto's testen in Zweedse verkeer
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUMHet Parool
Corinne Vigreux werd miljonair met TomTom: "We hebben duizenden huwelijken gered"
Corinne Vigreux (53) groeide op in een arme buitenwijk van Lyon. Een schril contrast met wat ze later bereikte: ze begon TomTom en werd miljonair. Nu is er haar programmeerschool Codam. "Ik doe dit niet voor mezelf." -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
61 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJelle Roelands
Danny De Graeve
Glenn van Acker
Jozef Verlinden
Paul van de velde