Wie mag de zelfrijdende wagen omverrijden: de bejaarde of het kind?
AutoStel: je bent met een zelfrijdende wagen onderweg en de remmen laten het afweten. Wie moet de wagen dan aanrijden? Iemand die zich niet aan de regels houdt? Een bejaarde? Of toch eerder een kind? Of eerst en vooral een dier? Wetenschappers buigen zich over de ethische vraag en roepen iedereen op zijn mening te geven in een speciale test.
Het zijn onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) die de scenario’s bedachten. Ze willen op die manier op zoek naar een set van universele regels die de zelfrijdende wagens kunnen volgen.
Drie algemene voorkeuren
Miljoenen mensen legden de test de jongste twee jaar al af. En daar blijken drie algemene voorkeuren uit: meer levens redden gaat voor op minder levens redden, jongeren gaan voor op ouderen en mensen gaan voor op dieren. Er bleken ook drie grote ‘morele clusters’ te zijn: een westerse (Europa en de VS), een oostelijke (het Midden-Oosten en Azië) en een zuidelijke (Centraal- en Zuid-Amerika). De oostelijke cluster hecht bijvoorbeeld minder belang aan jonge leeftijd en de zuidelijke vindt het niet vanzelfsprekend dat mensen voorgaan op dieren.
Het valt ook op dat de resultaten erg verschillen van land tot land. Zo is er in België een uitgesproken voorkeur voor het sparen van voetgangers. Nederlanders geven op hun beurt de voorkeur aan het sparen van wie zich aan de regels houdt.
Meer over het onderzoek kan je lezen op de website van het wetenschappelijke tijdschrift EOS. Hieronder kan je enkele van de stellingen beoordelen die in de test van het MIT zitten.
Benieuwd naar meer? Je kan de test integraal oplossen op de website van het MIT en zo meteen deelnemen aan het wetenschappelijk onderzoek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Vanaf 2021 zelfrijdende busjes in Antwerpen
Vanaf 2021 zullen zelfrijdende busjes reizigers vervoeren op de Antwerpse Linkeroever en over de Scheldekaaien op rechteroever. Dat meldt Gazet Van Antwerpen. De Lijn zoekt leveranciers voor de shuttles. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Volvo mag zelfrijdende auto's testen in Zweedse verkeer
61 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJelle Roelands
Danny De Graeve
Glenn van Acker
Jozef Verlinden
Paul van de velde