Vakbond schrijft open brief aan gedupeerden staking Aviapartner: “U mag en moet zelfs kwaad zijn, maar wel op de echte schuldigen”

© BELGA

De voorzitter van de Belgische Transportbond BTB-ABVV heeft een open brief geschreven aan de duizenden passagiers die getroffen zijn door de staking bij bagageafhandelaar Aviapartner. Hij toont begrip voor de woedende reacties van de gedupeerden, maar hoopt dat die woede zich richt op de “échte verantwoordelijken”: de directie van Aviapartner, de uitbater van de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen.

rrln

“Als vakbond krijgen we flink wat boze berichten van reizigers die hun vlucht geannuleerd zagen door de staking van het bagageafhandelaar Aviapartner. U bent kwaad. Over uw vakantie die in het water valt, over de zakenverplaatsing die niet doorgaat, over de uren die u verloren hebt op de luchthaven, ...Terecht!” Zo begint BTB-ABVV-voorzitter Frank Moreels zijn brief. “U mag en moet zelfs kwaad zijn. Als vakbond begrijpen we uw frustratie, uw ongenoegen, uw woede... We hopen alleen dat u kwaad bent op de echte schuldigen van deze staking.”

LEES OOK. Directie stuurt deurwaarder op Aviapartner af, maar onderhandelingen lijken te vorderen

“Hoe geloofwaardig is die man?”

De eerste verantwoordelijke waarmee Moreels met de beschuldigende vinger wijst, is de directie van Aviapartner. Die had de staking makkelijk kunnen voorkomen, klinkt het. “Al maanden vragen de vakbonden om de vele problemen bij Aviapartner op te lossen: te weinig personeel, te veel overuren, te veel interimarbeiders, onveilig materiaal, te hoge werkdruk, onveilige werkomstandigheden ... De lijst met pijnpunten telt er ondertussen 40! Al maanden vragen de vakbonden overleg. Zelfs met een externe bemiddelaar deed de directie niets om aan de terechte vragen van het personeel tegemoet te komen.”

De vakbondsman richt zijn pijlen in het bijzonder op bestuursvoorzitter Laurent Levaux, die beweert dat Aviapartner niet de middelen heeft om tegemoet te komen aan de eisen van het personeel. “Dat Aviapartner verlies maakt is juist, maar Dhr. Levaux staat met een vermogen van 39 miljoen euro wel in de lijst van de rijkste Belgen. Hoe geloofwaardig is die man?”

OPROEP.Bent u getroffen door de staking van Aviapartner?

“Gedreven door geldhonger”

Maar ook de uitbater van de luchthaven gaat niet vrijuit, vervolgt Moreels zijn relaas. “BAC keerde zijn aandeelhouders voor de periode van 2007-2015 meer dan 837 miljoen euro winst uit. Jaar na jaar maakt de luchthaven winst, en maken de afhandelaars verlies”, valt er te lezen. “BAC schaft bovendien gedreven door geldhonger wel de parkeerplaatsen voor het personeel af, waardoor ze onnoemelijk ver van hun werkplek moeten gaan parkeren. Gevolg, nog vroeger uit je bed om op tijd op de job te zijn.”

“Uitpersen als citroenen”

Als laatste treffen de luchtvaartmaatschappijen de nodige blaam in hun “race to the bottom” met stuntprijzen, aldus Moreels nog. “Iedereen kent ondertussen de malafide praktijken van Ryanair, maar ook de ‘gevestigde’ luchtvaartmaatschappijen worden meegesleept in deze helse neerwaartse spiraal. Wie gelooft immers dat je met een ticketprijs van 25 euro een airline in de lucht kan houden zonder uw eigen personeel en de dienstverleners zoals Aviapartner uit te persen als citroenen?

Personeel staat “op kraken”

Volgens de vakbondsman staat het personeel van Aviapartner “op kraken” door de werkomstandigheden. “Fysiek én mentaal. Ze staken niet om u als reiziger te pesten, maar omdat ze ten einde raad zijn.”

Moreels geeft nog wat schrijnende voorbeelden van die werkomstandigheden: “Wist u dat een bagagist 30 ton per ploeg aan valiezen in en uit de vliegtuigen laadt? In weer en wind, gebukt en op de knieën! Onder een enorme tijdsdruk. Wist u dat ze soms een jaar moeten wachten op veiligheidskleding? Wist u dat ze met verouderd en onveilig materiaal moeten werken? Wist u dat ze met 3 mensen een vliegtuig moeten laden en lossen, terwijl er 5 voor nodig zijn? Wist u dat de ploegbazen de ‘laadpapieren’ niet meer ondertekenen, omdat ze de veiligheid niet langer kunnen waarborgen?”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen