Direct naar artikelinhoud
Italië

SOS Espresso Bialetti: meest iconische koffiepot met uitsterven bedreigd

SOS Espresso Bialetti: meest iconische koffiepot met uitsterven bedreigd
Beeld Photo News

De Bialetti, de meest iconische Italiaanse koffiepot, is in gevaar. Als het bedrijf niet snel een lening van 35 miljoen krijgt, is het faillissement onafwendbaar. George Clooney heeft het graf van de ‘Moka Express’ gedolven.

Italianen en hun espresso: het is een eeuwenoude liefdesgeschiedenis. Het land telt 150.000 koffiebars. Koffie drinken is een deel van de cultuur en het aantal liefhebbers van een stevige espresso of een schuimige cappuccino neemt nog steeds toe. 

De achthoekige aluminium koffiepot die Alfonso Bialetti in 1933 ontwierp, behoort dan ook tot het cultureel erfgoed - samen met de Fiat Cinquecento en de Vespa.

Inspiratie bij vrouwen die de was doen

Officieel heette de percolator Moka Express. Alfonso Bialetti was in de jaren 30 werkzaam in de aluminiumindustrie. Hij kwam op het idee een koffiepot te maken toen hij vrouwen zag die hun wasgoed kookten in een kuip met in het midden een pijp die het zeepsop naar boven stuwde om over de was te verdelen. 

“Zo kunnen we ook koffie maken”, moet Alfonso gedacht hebben. Hij ontwierp een designkoffiekan in aluminium waarbij gekookt water via een koffiereservoir naar boven wordt gestuwd. In 1933 nam hij een patent op de koffiepot. De bedenker verkocht zijn uitvinding eerst op de markt. Dat ging vlot maar het grote succes bleef uit. 

‘In casa un espresso come al bar’ - thuis een espresso zoals op café
Slogan van Bialetti

Na de oorlog brak Bialetti’s percolator helemaal door. Renato, de zoon van de ontwerper, lanceerde een reclamecampagne met als mascotte een mannetje met een grote snor die zijn vinger opsteekt. ‘L’omino con baffi’ was eigenlijk een karikatuur van vader Alfonso. Als slogan gebruikte Bialetti de zin ‘in casa un espresso come al bar’ - een espresso thuis zoals op café. De campagne sloeg aan. De verkoop steeg pijlsnel van 1.000 naar 18.000 stuks per dag. Onder meer het Italiaanse merk Alessi kopieerde de koffiepot maar gebruikte staal in plaats van aluminium.

Alfonso Bialetti.Beeld RV

Clooney en Starbucks

Tot vandaag werden 105 miljoen Bialetti’s verkocht. Negen op de tien Italiaanse gezinnen zouden er eentje in huis hebben. Maar de concurrentie van capsuletoestellen zoals Nespresso woog op het bedrijf. Vorig jaar werd er 6 procent minder gemalen koffie verkocht in Italië, terwijl de verkoop van capsules met 23 procent steeg. Het Clooney-effect en de opkomst van moderne koffiebars - de eerste Starbucks in Italië is intussen open - vraten aan de bedrijfsresultaten van het iconische koffiemerk.

Afgelopen vrijdag meldde het bedrijf dat het op een schuldenberg van 67 miljoen euro zit. “Er zijn twijfels over het voortbestaan”, aldus de mededeling. Bialetti is op zoek naar 35 miljoen euro om in eerste instantie achterstallige lonen van werknemers en belastingen te betalen. Als de banken het geld niet ter beschikking stellen, wordt de stekker uit de koffiepot getrokken. 

Alfonso Bialetti.Beeld RV