Passagiers op eerdere Lion Air-vlucht waren ‘doodsbang en moesten overgeven’
De gisteren verongelukte Boeing van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air kampte eerder met problemen. Passagiers stonden afgelopen weekend al ‘doodsangsten’ uit, zo blijkt uit hun relaas. Bij de zoektocht naar het toestel wordt nu speciale apparatuur ingezet om de vluchtrecorders te vinden.
Edward Sirait, directeur van Lion Air, erkende dat er op een vlucht met de twee maanden oude Boeing 737 MAX 8 technische mankementen waren gerapporteerd, maar dat die volgens de richtlijnen van de vliegtuigbouwer waren verholpen. De Indonesische televisie berichtte gisteren over de doodsangsten die de passagiers van die bewuste vlucht hebben moeten doorstaan, zowel op de luchthaven als in de lucht.
De vlucht van zondag liep meer dan een uur vertraging op, nadat het toestel moest worden weggesleept van de startbaan. De passagiers zaten zonder airconditioning zeker een half uur vast in het vliegtuig, vertelt een van hen. De motoren maakten een ‘raar’ geluid en kinderen werden misselijk door de ondraaglijke hitte. Het personeel zag zich, geconfronteerd met toenemende woede onder de reizigers, genoodzaakt iedereen te laten uitstappen.
Het voelde het alsof het vliegtuig stuwkracht verloor en niet kon stijgen
‘Niet genoeg stuwkracht’
Na nogmaals een half uur een op de tarmac te hebben gewacht, mochten de passagiers het toestel weer in. Technici onderzochten een van de motoren. Na het opstijgen leken de problemen echter niet verholpen en daalde de Boeing een aantal malen sterk. Alon Soetanto: “Ongeveer drie tot acht minuten na het vertrek voelde het alsof het vliegtuig stuwkracht verloor en niet kon stijgen”.
Volgens de passagier gebeurde dat tijdens de vlucht nog verschillende keren. “Het leek wel alsof we in een achtbaan zaten, sommige reizigers raakten in paniek en moesten overgeven”, vervolgt Soetanto, wiens verhaal wordt bevestigd door websites die de vlucht hebben gevolgd. De data toont onregelmatige snelheid, hoogte en vliegrichting tijdens de eerste minuten van de luchtreis.
FlightRadar24 laat zien dat de Boeing na het opstijgen uit Denpasar, op vakantie-eiland Bali, ongewone variaties in hoogte en vliegsnelheid vertoonde. Er was sprake van een plotselinge daling van 875 voet in een tijdsbestek van 27 seconden, terwijl het toestel normaal gesproken had moeten stijgen. De piloten hielden het vliegtuig op een maximale hoogte van 28.000 voet vergeleken met 36.000 voet op dezelfde route eerder in de week.
Zoeken naar vluchtrecorders
Eenzelfde patroon is te zien in de gegevens van de gisteren verongelukte vlucht JT610, waarbij alle 189 inzittenden om het leven kwamen. FlightRadar24 meldde gisteren al dat het vliegtuig tijdens de fatale crash met een snelheid van 600 kilometer per uur uit de lucht viel. De vluchtrecorders van het toestel, de zogenaamde zwarte dozen, zullen die resultaten moeten bevestigen, zeggen veiligheidsexperts. De autoriteiten zijn zeker dat de recorders zullen worden gevonden.
Duikers zoeken vandaag, voorzien van speciale apparatuur, naar de apparaten. Het zoeken naar de slachtoffers van de rampvlucht ging vannacht onafgebroken verder. Reddingswerkers hebben 26 lichamen, of delen ervan, geborgen en ter identificatie naar de Indonesische hoofdstad Jakarta gestuurd. Ook zijn meer wrakdelen van de Boeing en eigendommen van de passagiers, waaronder paspoorten, uit zee gehaald. De gevonden voorwerpen worden op grondzeilen uitgespreid in de haven van Jakarta.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Lion Air Boeing viel met bijna 600 km/uur uit de lucht
-
“Eskimopater” Eric Dejaeger die tientallen kinderen misbruikte vrijgelaten in Canada
De voormalige Vlaamse pater Eric Dejaeger (76) is in Canada vrijgelaten uit de gevangenis terwijl hij wacht op zijn nieuw proces. De “Eskimopater” werd in 2015 veroordeeld voor verschillende aanklachten van seksueel misbruik en kreeg een gevangenisstraf van 19 jaar toegewezen, maar is nu vrij op borg. -
9
KIJK. Oekraïne meldt vernietiging van Russische legerhelikopter op vliegveld in Moskou: beelden tonen hoe toestel in brand vliegt
De Oekraïense militaire inlichtingendienst GUR heeft de vernietiging van een Russische legerhelikopter gemeld. Beelden tonen hoe het toestel in brand vliegt. Opmerkelijk: de sabotage vond plaats op het militaire vliegveld Ostafjevo, gelegen in de Russische hoofdstad Moskou. -
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
“Boekentassen van leerlingen staan hier nog”: Lukka (27) deelt aangrijpende beelden uit school en ziekenhuis in verboden zone Fukushima
De Britse Urban explorer Lukka Ventures (27) en zijn gezelschap dringen in Japan binnen in de verboden rode zones rond de kerncentrale van Fukushima. In een ziekenhuis en een school ligt alles nog exact zoals het in maart 2011 halsoverkop werd achtergelaten toen een tsunami en een aardbeving een kernramp veroorzaakten. Iedereen in een straal van 30 km rond de kerncentrale moest toen onmiddellijk vertrekken. -
Pasgehuwde Deryl (22) stuurde even voor de crash van Lion Air nog selfie naar zijn vrouw
De 22-jarige passagier Deryl Fida Febrianto sms’te enkele minuten voor zijn vlucht van Lion Air in zee stortte naar zijn kersverse vrouw en stuurde haar nog een selfie. Febrianto kwam heel waarschijnlijk samen met 188 andere inzittenden om. -
Macron pleit voor grotere investeringen in Europese defensie: “Anders dreigt Europa dood te gaan”
-
Man miste fatale vlucht Lion Air omdat hij vastzat in het verkeer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
VS: aanwijzingen dat China Amerikaanse verkiezingen wil beïnvloeden
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerEvelyn Bruyneel