Treinbegeleiders niet opgezet met verplichte naambadges

Themabeeld © rr

Vanaf 1 november moeten treinbegeleiders verplicht een naambadge dragen, omdat ze GAS-boetes mogen uitschrijven. Daarbij is het verplicht identificeerbaar te zijn. Het personeel vreest voor hun veiligheid. ‘Het spoorpersoneel wordt nu al vaak geconfronteerd met agressie, zowel fysiek als verbaal’, vertelt Gunther Blauwens van ACOD Spoor aan VRT NWS.

mg

Het personeel ziet een verplichte badge, waarop de familienaam staat en de eerste letter van de voornaam, niet zitten. ‘We hebben schrik dat door de naamplaatjes de persoonlijke levenssfeer in het gedrang gaat komen. Daardoor kunnen reizigers ons makkelijk online opsporen’, aldus Blauwens.

Daarom stellen de vakbonden voor om met unieke nummers te werken, in plaats van namen. Ze halen het idee bij de politie. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) ziet dat volgens Blauwens niet zitten.

Ceo van de NMBS Sophie Dutordoir zoekt ook naar een oplossing voor het probleem. Volgens woordvoerder van de NMBS Dimitri Temmerman heeft het spoorbedrijf geprobeerd de naambadges tegen te houden. ‘Maar de wet is de wet en vanaf morgen zullen wij die uitvoeren’, zei hij in De Ochtend op Radio 1. NMBS belooft de situatie nauwgezet op te volgen.

GAS-boete

De boetes die het personeel mogen uitschrijven variëren van 50 euro voor een lichte overtreding tot 500 euro voor zware overlast. De treinbegeleiders die de vaststellingen doen, moeten dus wel identificeerbaar zijn. Dat is bij wet verplicht.

De boetes worden uitgeschreven tegen zwartrijders of onruststokers.