© BELGA

Vertraging op Hogesnelheidslijn Amsterdam-Antwerpen door softwareproblemen

Softwareproblemen veroorzaken hinder voor treinreizigers op de hogesnelheidslijn van het Nederlandse Amsterdam naar Antwerpen (HSL-Zuid in Nederland en HSL 4 in België). Tussen mei en oktober installeerden de Nederlandse Spoorwegen (NS) nieuwe software op de 78 locomotieven die ingezet worden op de hogesnelheidslijn. Ondanks uitgebreid testen, zit in de software een fout, die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit. In sommige gevallen kan de machinist dit herstellen en verder rijden. Maar soms lukt dat niet en staat de trein langdurig stil.

Met name in oktober waren de problemen groot, zo maakten de NS woensdag bekend. De softwareproblemen moeten voor de kerst zijn opgelost, zegt een woordvoerder van de spoorwegmaatschappij.

De NS maakten ook bekend dat vanaf december meer treinen gaan rijden op de HSL-Zuid. Per uur gaan dan niet vier maar vijf zogenoemde Intercity Direct-treinen rijden. Vanaf begin volgend jaar krijgen deze treinen ook nog eens een extra rijtuig. Door de maatregelen zijn voor reizigers elk uur 850 extra stoelen beschikbaar, een uitbreiding van de capaciteit van bijna 20 procent.

De uitbreiding van de capaciteit is nodig, omdat de HSL-Zuid volgens de NS een populaire lijn is. In 2017 groeide het aantal reizigers met 25 procent en de verwachting is dat die groei dit jaar doorzet.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER