Direct naar artikelinhoud
Telenet

Telenet ziet klanten overstappen na prijsverhoging

.Beeld Telenet

Een prijsverhoging doorvoeren in een concurrentieel landschap, is en blijft een risico. Telenet kan ervan meespreken. De telecomgroep heeft afgelopen kwartaal veel klanten zien overstappen naar de concurrentie - vooral naar Orange Belgium.

Even terug naar 23 juli. Die dag verhoogt Telenet zijn tarieven voor enkele populaire producten, zoals Whop en Whoppa (+1,7 euro per maand extra) en de mobiele abonnementen King en Kong (+1 euro per maand extra). Wigo-klanten betalen sinds die dag zelfs 3 euro meer per maand. Volgens Telenet zijn de prijsverhogingen noodzakelijk om de toekomstige investeringen te financieren en het netwerk up-to-date te houden.

Naar Orange Belgium

Maar de tariefverhoging heeft meer impact gehad bij Telenet dan verwacht, zo merkt KBC-analist Ruben Devos op. Want de kwartaalcijfers tonen aan dat Telenet opvallend veel klanten heeft verloren tijdens de zomermaanden voor kabel-tv (-26.000), internet (-10.000) en vaste telefonie (-17.000). Wel kwamen er 9.500 mobiele abonnees bij, maar er werd gerekend op een aangroei met 27.000. Het klantenverloop is ook gestegen, tot 13,6%. "Het wordt voor Telenet moeilijker om in de toekomst nog prijsverhogingen door te voeren", zeggen analisten van beurshuis Raymond James.

Bij Telenet wijst men voor de terugloop aan klanten niet zozeer naar de prijsverhogingen, maar naar de toegenomen concurrentie. "Het lijkt ons ook dat de concurrentie, in het bijzonder Orange Belgium, beter in staat is om Telenet te bekampen met solidere aanbiedingen, waardoor Telenets vaste klantenbestand wordt geraakt", luidt het.

Analisten vermoeden dat veel klanten van het recent overgenomen telecombedrijf SFR in Brussel zijn overgestapt naar Orange Belgium. "Het is duidelijk dat de concurrentie ook de komende tijd niet makkelijker wordt. Al lijkt het erop dat vooral klanten aan de onderkant van het spectrum zijn vertrokken", zegt Stefaan Genoe, analist bij Degroof Petercam.

Hoger winstobjectief

Door het klantenverlies is ook de kwartaalomzet (642 miljoen euro) onder de verwachtingen gebleven. Anderzijds is Telenet er wel in geslaagd om zijn rendabiliteit op te trekken. De brutobedrijfswinst dikte met 8% aan tot 346 miljoen euro dankzij lagere kosten en de synergie-effecten met BASE. Daardoor kan Telenet zich ook iets ambitieuzer tonen voor het hele jaar. Nu mikt het bedrijf qua brutobedrijfswinst op een groei met 8% à 8,5%, eerder was dit 7% à 8%.

Toch laat die hogere winstverwachting analisten koud. Degroof Petercam heeft het advies verlaagd naar 'opbouwen', en beurshuis Raymond James handhaaft het verkoopadvies met een verlaagd koersdoel van amper 35 euro. De analisten van Raymond James hebben daarvoor verschillende redenen. Zij geloven niet dat de penetratiegraad van 60% die Telenet heeft, op lange termijn houdbaar is. Ook zullen de grote investeringen en de hoge schuldgraad een dividend op termijn onmogelijk maken. En het beurshuis ziet ook niet in hoe Telenet het klantenverlies kan omkeren. Daarom passen ze hun winstverwachtingen neerwaarts aan.

Beleggers reageerden opvallend wisselvallig op de kwartaalcijfers. Woensdag zakte het aandeel ruim 5%, maar dat koersverlies werd gisteren volledig uitgewist.

Proximus maakt bundels duurder

Goedkopere bundels: daar zet minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) al maanden op in. Desnoods door een vierde mobiele speler toe te laten op de Belgische markt. Maar de Belgische telecombedrijven laten zich daardoor niet afschrikken. Proximus trekt vanaf 1 januari 2019 de prijzen van zijn bundels Tuttimus en Familus met 2 euro per maand op. Net als Telenet verdedigt de operator de prijsverhoging door te wijzen op de grote investeringen die eraan komen. Proximus had ook goed nieuws in petto voor zijn klanten, want vanaf vandaag kunnen klanten kiezen voor een ongelimiteerd mobiel aanbod. Klanten die het Mobilus L-abonnement hebben, zullen overgeschakeld worden naar Mobilus XL Unlimited. Het prijskaartje van zo'n pakket bedraagt 42,99 euro per maand. In februari lanceerde prijsbreker Orange Belgium al zo'n formule voor 40 euro per maand.