Direct naar artikelinhoud
mobiliteit

De oplossing voor de files kan gewoon in uw broekzak te vinden zijn

De oplossing voor de files kan gewoon in uw broekzak te vinden zijn
Beeld Getty Images/Image Source

Wie zijn bedrijfswagen omruilt voor een kleiner exemplaar, krijgt binnenkort een hele reeks alternatieven in de plaats. Met het uitgespaarde bedrag boekt u straks een treinticket, een deelauto of zelfs een Uber-ritje. En dat met één klik op uw smartphone.

Terwijl we dagelijks vloeken op de files zit de oplossing misschien wel simpelweg in onze broekzak. Via slimme apps op onze smartphone wil de federale regering ons overtuigen om voor andere vervoersmiddelen te kiezen. 

Dat is althans de bedoeling van het mobiliteitsbudget, dat begin volgend jaar in voege moet gaan. Het principe is simpel: u ruilt uw bedrijfswagen in voor een zuiniger exemplaar. Het bedrag dat u zo uitspaart, kan u vrij besteden aan meer ecologische vervoersvormen, zoals openbaar vervoer, fiets- of autodelen, maar ook taxidiensten, inclusief Uber. Ook privéverplaatsingen, zoals een reisje met hele gezin naar Zuid-Frankrijk met de Thalys, kunnen zo betaald worden. 

Race tussen ontwikkelaars

Maar alles staat of valt met het gebruikersgemak voor de werknemer. Verschillende app-ontwikkelaars hebben zich in de strijd gegooid om de beste app op de markt te brengen. Het doel: boek en betaal uw verplaatsingen met één druk op de knop. Geen gedoe met bonnetjes die u achteraf moet inbrengen bij de personeelsdienst, de gemaakte kosten gaan meteen van uw jaarbudget.

“Dit biedt enorme mogelijkheden”, zegt Roeland  Vanrenterghem, van de Leuvense start-up Eurides. “Geen enkel ander land is zo vooruitstrevend in zijn wetgeving.” 

Zijn bedrijfje heeft een onlineplatform klaar dat u kan koppelen aan eender welke vervoers-app. Boekt u een ticket bij De Lijn of de NMBS, dan wordt dat bedrag automatisch van uw jaarlijkse budget gehaald. Maar ook een ritje bij Uber of op een deelstep van Bird in Brussel kan zo eenvoudig doorgerekend worden. Een 600-tal werknemers maakt sinds deze week al gebruik van het systeem, tegen januari wordt de app op het grote publiek losgelaten.

Maar er zijn nog andere kapers op de kust. Er is het Finse Whim, dat al actief is in Antwerpen met een gelijkaardig systeem. Olympus startte ooit in 2015 onder de vleugels bij de NMBS, maar staat nu op eigen benen en heeft al een tijdje een app klaar. En ook autoverdeler D’Ieteren komt met zijn eigen toepassing:  Pikaway. 

Het concept van deze apps is een beetje anders dan bij Eurides. Ze bieden ook een routeplanner aan. 

‘Geen enkel ander land is zo innoverend en vooruitstrevend in zijn wetgeving’
Roeland VanrenterghemApp-ontwikkelaar Eurides

Met één blik op uw scherm kan u zien wat het snelste alternatief van die dag is: de trein in combinatie met de fiets, de bus of toch maar de auto? Files, treinvertragingen en op termijn zelfs de parkeermogelijkheden worden daarbij meteen in rekening gebracht.  Binnen één app kan u meteen al uw tickets boeken. Het nadeel is dat dit een gesloten systeem is. De ‘nieuwere’ vervoersvormen, zoals Uber of de Brusselse deelsteps, zijn nog niet beschikbaar via die apps. 

Geleidelijke doorbraak

Voor de webontwikkelaars gaat er potentieel een enorme markt open. Allen willen ze in polepositie staan bij de invoering van het mobiliteitsbudget, zodat hun app de standaard wordt om alternatieve verplaatsingen te boeken.

De cruciale vraag is: gaat het mobiliteitsbudget ook meteen doorbreken? Een gelijkaardige regeling, de zogenoemde cash-for-car, werd eerder dit jaar ingevoerd en kende nauwelijks succes. Maar daar is het alles of niets. U ruilt uw auto in voor extra loon en daar stopt het. Omdat het mobiliteitsbudget meer mogelijkheden biedt, verwacht de regering veel meer interesse. 

“Het zal een geleidelijke doorbraak zijn”, vermoedt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, een van de trekkers van het mobiliteitsbudget. “De meeste mensen zullen hun leasingcontract uitdoen. Wanneer ze een nieuwe auto kunnen kiezen, kunnen ze de overstap maken.”

Bovendien blijken de voorwaarden erg streng. De nieuwe auto mag niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Simpel gesteld: enkel wie een heel kleine auto kiest of gaat voor een louter elektrisch exemplaar, kan aanspraak maken op het mobiliteitsbudget. Ook dat kan mensen tegenhouden.

‘Er is niets met ambities. De producenten zullen steeds meer ecologische auto’s op de markt brengen’
Dirk JoosApp-ontwikkelaar Pikaway

“Er is niets mis met die ambities”, zegt Dirk Joos van Pikaway, de app die momenteel in testfase zit met een honderdtal gebruikers. “De producenten zullen steeds meer ecologische auto’s op de markt brengen.” 

Bovendien is de regering niet te beroerd om bij te schaven, zegt Open Vld-Kamerlid Egbert Lachaert, die samen met Van den Bergh aan de wieg stond van het concept. “Bij de cash-for-carregeling is de regering de regels al aan het versoepelen.”

De bedoeling is om het mobiliteitsbudget tegen 1 januari in te voeren. De regering wacht nog op het advies van de Raad van State om het wetsontwerp definitief goed te keuren, daarna moeten de teksten nog naar het parlement.