Vlaanderen en Nederland gaan samenwerken in strijd tegen lerarentekort
Vlaanderen en Nederland gaan in een werkgroep samen bekijken hoe ze het lerarentekort kunnen aanpakken. Dat tekort is zowel in Vlaanderen als in Nederland een probleem. De gezamenlijke strijd tegen het lerarentekort is één van de concrete afspraken die gemaakt zijn op de Nederlands-Vlaamse top in het Nederlandse Middelburg.
Om de twee jaar zitten de Vlaamse en Nederlandse regering samen om een aantal grensoverschrijdende dossiers te bespreken en de samenwerking te versterken. Vandaag vond in de pittoreske Abdij van Middelburg, Nederland, de vierde topontmoeting plaats.
Lerarentekort
Een van de concrete dossiers waarin Vlaanderen en Nederland nauwer gaan samenwerken is de aanpak van het lerarentekort. Dat tekort is zowel in Vlaanderen als in Nederland een nijpend probleem. Zo moet Vlaanderen volgens minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) tegen 2024 jaarlijks op zoek naar zo'n 5.000 tot 7.000 leerkrachten.
Ook haar Nederlandse collega-minister Ingrid van Engelshoven is op zoek naar extra leerkrachten. Het Nederlandse ministerie verwacht een tekort van 3.000 voltijdse leerkrachten in het basisonderwijs in 2020. Daarom hebben ministers Crevits en Van Engelshoven beslist een ambtelijke taskforce op te zetten in de gezamenlijke strijd tegen het lerarentekort.
IJzeren Rijn
Op de top hebben ministers-presidenten Geert Bourgeois en Mark Rutte ook gesproken over het dossier van de IJzeren Rijn, de goederenspoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Het getouwtrek over de spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied sleept al ettelijke jaren aan.
Op de top is daarover afgesproken dat Vlaanderen en Nederland zullen deelnemen aan de internationale werkgroep die de Duitse bondsregering wil lanceren. Bedoeling is dat die werkgroep bekijkt hoe het spoorproject gerealiseerd kan worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Uniefs willen tien Engelstalige masteropleidingen, maar Weyts wijst aanvragen af
De KU Leuven, UGent en VUB hebben dit academiejaar voor tien masteropleidingen een aanvraag ingediend om te kunnen afwijken van de huidige taalregelgeving. Ondanks een gunstig advies van de bevoegde commissie heeft de Vlaamse regering die aanvragen afgewezen. Dat schrijft ‘De Standaard’ vandaag. “We zullen nooit toestaan dat ons hoger onderwijs ontnederlandst”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). -
PREMIUM17
Leerkrachten en scholieren over artificiële intelligentie in de klas: “Ik laat mijn leerlingen praten met Einstein”
Laat artificiële intelligentie toe in de klas, pleit de Vlaamse scholierenkoepel. Meer nog: ze willen AI laten opnemen in de algemene leerdoelen voor iedere scholier. Hoe kan dat en welke kansen biedt de technologie? En wat moet er worden van onze kinderen, als computersystemen al hun werk doen? Twee scholieren en twee leerkrachten delen hun ervaringen. “ChatGPT is niet meer weg te denken uit mijn leven.” -
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
PREMIUMPolitiek37
Gaan we naar een kortere zomervakantie? Vier Vlaamse partijen zijn al voorstander
Vooruit trekt in juni naar de kiezer met het voorstel om de zomervakantie in het onderwijs met twee weken in te krimpen. In ruil krijgen leerlingen een extra week vrij tijdens de krokus- en herfstvakantie. Een rondvraag van HLN leert dat vier van de zeven Vlaamse partijen voorstander zijn van een dergelijke hervorming. Pedagoog Pedro De Bruyckere ziet vooral voordelen voor kwetsbare leerlingen, maar er schuilt volgens hem ook een gevaar in een kortere zomervakantie. -
Financiële ingreep na 15 halve dagen spijbelen: “Het zijn niet kinderen die spijbelen, het zijn ouders die spijbelen”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil financieel ingrijpen als leerlingen in het basisonderwijs meer dan vijftien halve dagen hebben gespijbeld. Dat zei hij donderdag in het parlement na een vraag van Loes Vandromme (CD&V). -
PREMIUM9
Code rood in de klas: “Bij veel schrijnende thuissituaties voelen leerkrachten zich machteloos”
-
Vlaamse leerkrachten trekken steeds vaker naar Nederland
-
Bijna één op zeven leerlingen verlaat middelbare school zonder diploma
In het schooljaar 2021-2022 verliet 14,1 procent van de leerlingen het secundair onderwijs zonder voldoende kwalificaties. Dat blijkt uit de administratieve gegevens van het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming. Het gaat om schoolverlaters zonder kwalificatie met een beroepsfinaliteit of met een finaliteit van doorstroom naar het hoger onderwijs. -
93
Psychologieprofessor Wouter Duyck: “Volgende generatie Vlamingen is eerste die dommer zal zijn dan vorige”
“De volgende generatie Vlamingen is de eerste die dommer zal zijn dan de vorige.” Dat heeft professor cognitieve psychologie Wouter Duyck (UGent) gezegd in een interview met ‘Het Nieuwsblad’. Daarin luidt hij de alarmbel over de staat van ons onderwijs. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerSjonny Martero
Louis Heyens
Freddie Lamers
Alain Catry
J Ada