Direct naar artikelinhoud
Nederlands-Vlaamse top

Vlaanderen en Nederland gaan samenwerken in strijd tegen lerarentekort

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en haar Nederlandse evenknie Ingrid Van Engelshoven.Beeld BELGA

Vlaanderen en Nederland gaan in een werkgroep samen bekijken hoe ze het lerarentekort kunnen aanpakken. Dat tekort is zowel in Vlaanderen als in Nederland een probleem. De gezamenlijke strijd tegen het lerarentekort is één van de concrete afspraken die gemaakt zijn op de Nederlands-Vlaamse top in het Nederlandse Middelburg.

Om de twee jaar zitten de Vlaamse en Nederlandse regering samen om een aantal grensoverschrijdende dossiers te bespreken en de samenwerking te versterken. Vandaag vond in de pittoreske Abdij van Middelburg in Nederland de vierde topontmoeting plaats. “Een bijeenkomst onder vrienden”, zo zei Nederlands minister-president Rutte in zijn welkomstwoord. “Maar juist als je vrienden bent, moet je die relatie onderhouden en met elkaar dingen bespreken”, klonk het.

Een van de concrete dossiers waarin Vlaanderen en Nederland nauwer gaan samenwerken is de aanpak van het lerarentekort. Dat tekort is zowel in Vlaanderen als in Nederland een nijpend probleem. Zo moet Vlaanderen volgens minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) tegen 2024 jaarlijks op zoek naar zo’n 5.000 tot 7.000 leerkrachten. Ook haar Nederlandse collega-minister Ingrid van Engelshoven is op zoek naar extra leerkrachten. Het Nederlandse ministerie verwacht een tekort van 3.000 voltijdse leerkrachten in het basisonderwijs in 2020.

Twitter bericht wordt geladen...

Daarom hebben ministers Crevits en Van Engelshoven beslist een ambtelijke taskforce op te zetten in de gezamenlijke strijd tegen het lerarentekort. De werkgroep zal onder meer good practices uitwisselen over het aantrekken en aan boord houden van leerkrachten. Een van de centrale vragen daarbij is hoe het beroep van leerkracht aantrekkelijk kan blijven. In Vlaanderen wil minister Crevits daar onder meer voor zorgen via de oprichting van lerarenplatforms - die meer jobzekerheid inbouwen voor startende leerkrachten - en de hervorming van de lerarenopleiding.

Evergreens

Een ‘evergreen’ op de Vlaams-Nederlandse toppen is het dossier van de IJzeren Rijn. Het getouwtrek over de spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied sleept al ettelijke jaren aan. Begin dit jaar hoopte Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een doorbraak toen uit een studie bleek dat het zogenaamde 3RX-tracé - waarbij er gekozen wordt van een tracé met omweg via het Roermond en Venlo - als beste uit de bus kwam.

Op de top is daarover afgesproken dat Vlaanderen en Nederland zullen deelnemen aan de internationale werkgroep die de Duitse bondsregering over enkele weken wil lanceren. Bedoeling is dat die werkgroep bekijkt hoe het spoorproject gerealiseerd kan worden. Vlaanderen en Nederland gaan ook samen onderzoeken hoe grensoverschrijdende infrastructuurprojecten vlotter zouden kunnen verlopen, zo zei Bourgeois op de persconferentie na afloop van zijn gesprek met Rutte.

Verder hebben minister-president Geert Bourgeois en zijn Nederlandse ambtsgenoot Rutte gesproken over de klimaatdoelstellingen en de brexit, hebben de Universiteit Gent en de Campus Zeeland een intentieverklaring ondertekend over de samenwerking rond maritiem onderzoek en is afgesproken dat er in 2019 een Vlaams-Nederlandse innovatie- en wetenschapsdag zal worden georganiseerd.

Een universitaire studie moet bekijken in hoeverre bepaalde vergunningstrajecten aan beide kanten van de grens in elkaar geschoven kunnen worden. Bourgeois geeft daarbij de voorbeelden van de pijpleiding van ArcelorMittal, de aansluiting van de gascentrale in het Nederlandse Maasbracht en spoorprojecten. “En in ultimo zou er dan een gemengde Vlaams-Nederlandse kamer van de Raad van State oordelen over de bezwaren. Maar zo ver zijn we nog lang niet”, aldus Bourgeois.

Terwijl in Vlaanderen luidop nagedacht wordt over de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens, is die kwestie in Nederland niet aan de orde. “Die voornemens zijn er niet aan Nederlandse kant”, aldus Rutte. Een kilometerheffing staat ook niet in het Nederlandse regeerakkoord. “Maar dat neemt niet weg dat onze buren daarin een ander besluit kunnen nemen. Ik ga geen commentaar geven op wat Vlaanderen zou moeten doen maar in Nederland zijn die voornemens er niet”, dixit Rutte.