Nieuwe Porsche 911 wereldwijd getest in extreme omstandigheden
De achtste generatie van de Porsche 911 verschijnt begin volgend jaar op de Europese markt. Voorafgaand aan de onthulling van het nieuwe model doorlopen de prototypes nog één keer een uitgebreid testprogramma, wereldwijd en onder de zwaarste omstandigheden.
Voor de allerlaatste tests worden de proefmodellen van de nieuwe Porsche 911 aan temperatuurverschillen van 85 graden Celsius onderworpen. Ze beklimmen bergen van meer dan vier kilometer hoog en zoeken het spitsverkeer op in de drukste wereldsteden. Als ze dan tenslotte nog enkele nieuwe ronderecords hebben neergezet op de circuits waar ze worden getest, moet de betrouwbaarheid van elk onderdeel in orde zijn.
Tijdens de tests gaat de aandacht in de eerste plaats uit naar het onderstel en de motor. In de achtste generatie van de 911 zijn deze nog beter afgestemd op dagelijks gebruik en leveren ze nog betere prestaties. Daarnaast is de functionaliteit van het nieuwe bedieningsconcept voor het dashboard en de displays blootgelegd. Ook de nieuwe assistentie- en hulpsystemen voor de bestuurder en de verder ontwikkelde mogelijkheden op vlak van connectiviteit hebben een zware testmarathon doorstaan. Porsche Connect werkt in elk land immers anders en dat vergt bijzonder veel van de functionaliteit.
In gebieden als de Golfstaten in het Midden-Oosten en Death Valley in de VS worden de airconditioning, het koelsysteem en de motor blootgesteld aan temperaturen tot 50 graden Celsius. Componenten van het interieur mogen onder deze omstandigheden niet uitzetten, vervormen of bijgeluiden gaan maken. In Finland gaat bij 35 graden onder nul alle aandacht uit naar de koude start, verwarming en airconditioning, tractie, wegligging en remprestaties, alsmede de reactiesnelheid van alle dynamische hulpsystemen. Boven de Poolcirkel zijn de condities optimaal om de rijeigenschappen van een sportwagen te perfectioneren.
Gelijktijdig wordt de nieuwe 911 in China aan langeafstandstests onderworpen, zowel op circuits als in verkeerssituaties die alleen in dit land voorkomen. Los van de kwaliteit van de beschikbare brandstof moet de motor ten allen tijde probleemloos blijven werken.
Voor het uitgebreide test- en ontwikkelingsprogramma van de 911 is de Nürburgring een belangrijk testlocatie. Hier wordt van de motor, versnellingsbak, remmen en het onderstel het uiterste gevergd. In Italië rijden testauto’s op het hogesnelheidscircuit van Nardò, waar niet alleen de topsnelheid wordt gemeten, maar ook het koelsysteem en de rijeigenschappen nader onder de loep worden genomen. De testvoertuigen rijden tijdens duurtests in Death Valley 90 meter onder zeeniveau, terwijl de twee turbo’s en het brandstofsysteem op de proef worden gesteld in de ijle lucht van Mount Evans, Colorado, op 4.300 meter hoogte. Als het hele testprogramma is afgewerkt, hebben de prototypes in totaal meer dan drie miljoen kilometer afgelegd.
Een minder spectaculair, maar zeker niet onbelangrijk onderdeel van het programma, is de op de klant gerichte praktijktest op de openbare weg, door stedelijke en dunbevolkte gebieden in Duitsland. Bij deze tests worden enorme afstanden afgelegd om er zeker van te zijn dat alle systemen van de auto klaar zijn voor de dagelijkse praktijk. De nieuwe 911 krijgt de interne code 992 en zal eind november op de LA Autoshow waarschijnlijk voor het eerst te zien zijn voor het publiek. De Europese première volgt volgend jaar op het Autosalon van Genève.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Autobedrijven
Ferrari doet goede zaken met nieuwe modellen
Ferrari heeft in het derde kwartaal meer auto's verkocht dan een jaar eerder. De Italiaanse sportwagenfabrikant profiteerde daarbij vooral van de gestegen vraag naar zijn nieuwe model, de Ferrari Portofino. Ook de 812 Superfast met twaalfcilindermotor was een succesnummer. -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJohan Billiet
Freddy De Vos
Ben Strubbe
censor
Stefan Paul