Het vliegtuig cirkelde een tijdje in krappe bochten boven Portugal, zo is te zien op radarbeelden van het traject
Volledig scherm
Het vliegtuig cirkelde een tijdje in krappe bochten boven Portugal, zo is te zien op radarbeelden van het traject © Flightradar24

Lijnvliegtuig geraakt in grote nood tijdens testvlucht boven Portugal en kan nog net veilig landen

Een vliegtuig van de Kazachse luchtvaartmaatschappij Air Astana is tijdens een testvlucht boven Portugal in grote nood geraakt en kon ternauwernood nog landen. Nadat de piloten eerst hadden overwogen een noodlanding in zee te maken, lukte het uiteindelijk met veel moeite de luchthaven van Beja te bereiken, 150 kilometer ten zuidoosten van Lissabon, melden Portugese media.

13 reacties

  • Gerard Braeckmans

    5 jaar geleden
    Op de kaart is niets te zien dat het vliegtuig in Beja landde. Het lijkt of het terug vloog naar Lisbonne.
  • heiko werner

    5 jaar geleden
    De F16 pilot geeft vliegtuig data door aan de pilot, so als hoogte, tempo, in lana tie richting en andere zij hebben de mogelijkheid door Technik en training om op deze manier de andere piloten te assisteren.
  • Jose Van Hauwaert

    5 jaar geleden
    Mohamed Kabbal. Indien de instrumenten zijn uitgevallen begeleiden de F16 dit vliegtuig om ze de juiste richting, hoogte aan te geven, om ze op de hoogte brengen of het landingsgestel uitflapt, enzv... daarom dus. Maar Joost wist dit al.
  • PATRICIA LEFEBURE

    5 jaar geleden
    Mohamed, de F16's kunnen info geven over de positie, vliegen met dezelfde snelheid en dezelfde hoogte als de Embraer om zo de piloten (die zonder instrumenten vlogen) te helpen ;)
  • Gino De Neef

    5 jaar geleden
    Mr. Kabbal. Het is niet zeker wat er aan de hand is. Plus....als het lijnvliegtuig geen instrumenten heeft is het makkelijker tussen de 2 jets de landing in te zetten. Ze blijven op gelijke hoogte en koers tot meters voor de landing. Al wat de piloot moet doen is in het midden blijven en hen volgen.