Direct naar artikelinhoud

Slechts helft studenten haalt binnen vijf jaar bachelordiploma

De studenten die het niet in vijf jaar halen, eindigen niet ­allemaal zonder diploma. De meesten kiezen voor een ­andere richting of gaan naar een hogeschool.Beeld thinkstock

Nog amper de helft van de ­studenten behaalt binnen de vijf jaar een bachelor­diploma in de richting waarin ze zijn gestart. Dat blijkt uit cijfers van de KU Leuven, en bij de andere Vlaamse universiteiten is ­dezelfde tendens merkbaar. Tien jaar geleden lagen die slaagcijfers op 60 procent. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.

"Jongeren hebben het moei­lijker dan vroeger om de overgang uit het middelbaar te verteren en vinden ook moeilijker hun weg naar de juiste richting", zegt vicerector Onderwijsbeleid Tine Baelmans van de KU Leuven in de krant. Zo'n bachelor duurt meestal drie jaar, maar nog slechts een kwart haalt op die 'minimum­termijn' zijn ­diploma in Leuven.

De studenten die het niet in vijf jaar halen, eindigen niet ­allemaal zonder diploma. De meesten kiezen voor een ­andere richting of gaan naar een hogeschool. En dat verlengt dus hun studieduur. "Die vertraging kost de samenleving geld", zegt Baelmans.

Maatregelen

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) vindt het geen goede zaak dat maar een klein deel van de studenten zijn of haar bachelor binnen de drie jaar haalt of dat studenten al te vaak van studierichting moeten veranderen. Ze wijst op een reeks maatregelen die de voorbije jaren zijn genomen. Er loopt ook een analyse van de financieringsmodellen van de universiteiten. Ze wijst er wel op dat met de modernisering van het onderwijs, jongeren voortaan heel duidelijk zullen weten waar een opleiding op voorbereidt: op hogere studies, op de arbeidsmarkt of beide.

Daarnaast is er de oriënteringsproef Columbus in het secundair onderwijs en zijn er de niet-bindende toelatingsproeven die nu al binnen de lerarenopleiding en de ingenieursopleidingen wordt gebruikt en volgend jaar uitbreiden met diergeneeskunde. Op basis van de evaluatie van de huidige proeven wordt een schema opgemaakt voor uitbreiding naar andere opleidingen.

Studievoortgang

Met de instellingen uit het hoger onderwijs zijn deze legislatuur ook voor het eerst afspraken gemaakt rond de studievoortgang. De instellingen kunnen bindende voorwaarden opleggen zodat studenten sneller geheroriënteerd worden. Het is nu ook mogelijk om over opleidingen en instellingen heen bindende voorwaarden te koppelen aan een volgende nieuwe instelling. Op die manier kunnen instellingen studenten die van elders komen even streng opvolgen als de eigen studenten. Studenten worden zo ook aangezet om van bij de start een doordachte studiekeuze te maken.

Minister Crevits onderstreept ook het belang dat jongeren gebruik maken van de schakeljaren waarbij ze eerst starten met een professionele bachelor, en nadien nog altijd een master kunnen volgen. De uitbouw vanaf volgend academiejaar van de graduaatsopleidingen biedt bovendien een derde mogelijkheid voor jongeren om hogere studies aan te vatten. “We willen volgend schooljaar ook meer scholen de mogelijkheden geven om zogenaamde voorbereidende jaren in te richten. Die zijn bedoeld voor een groep jongeren die verder willen studeren, maar nog extra algemene kennis nodig hebben”, besluit de minister.