Direct naar artikelinhoud
Binnenland

Vlaming luistert steeds vaker digitaal radio, DAB+ nog geen succes

In België staat de teller van verkochte DAB+ radio's, inclusief autoradio's, op ruim 540.000.Beeld Getty Images

We maken met z’n allen steeds meer de overstap naar digitale radio. Van het totale radioluistervolume is 21 procent digitaal. Toch blijft DAB+, de opvolger van de FM-radio, nog in de kinderschoenen. Slechts één op de vier Vlamingen kent DAB+.

DAB+ staat voor Digital Audio Broadcasting en is op termijn de digitale opvolger van FM. Digitaal radio luisteren gebeurt nu via vast en mobiel internet (12 procent), via digitale tv (6 procent) en in de ether via DAB+ (3 procent). Dat zijn resultaten uit de nulmeting ‘Digitale Radio’ door onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van de Vlaamse overheid.

Voor DAB+ is een nieuw radiotoestel nodig. In België staat de teller van verkochte DAB+-radio's, inclusief autoradio's, op ruim 540.000. In de eerste helft van 2018 reed 30 procent van de nieuw verkochte auto's de garage uit met standaard een DAB+-autoradio aan boord.

"Wij zijn blij verrast met de resultaten”, zegt Sven Gatz, minister van Cultuur, Jeugd en Media. “De Vlaamse overheid stimuleert de digitalisering van het medium radio. Het is goed te zien hoe de stations samenwerken en ook retailers en fabrikanten van DAB+-radio's betrokken zijn. Ook het percentage auto's dat wordt geleverd met standaard DAB+ aan boord, zal snel toenemen.”

Vandaag starten de Week van de Digitale Radio en de campagne 'De Kracht van Radio', met de focus op DAB+. DAB+ biedt luisteraars meer radiozenders, digitale geluidskwaliteit en zit gratis in de lucht. Tegelijkertijd met de campagne is ook een informatiewebsite gelanceerd rond radio luisteren via DAB+: www.dabplus.be