Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

1.000 leerkrachten dringend gezocht: “Straks hebben de leerlingen al een maand geen les gekregen”

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).Beeld BELGA

Vlaanderen kampt vandaag al met een lerarentekort. Vervanging vinden voor een leerkracht wiskunde of Frans? Voor menig directeur is het een nachtmerrie. En cijfers van onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) over de toekomst beloven geen beterschap.  

“De leerlingen hebben nu al anderhalve week geen Duits gehad, maar zij hebben dus wel een examen in december. Als ik tegen dan niemand vind, zullen ze een maand geen les hebben gekregen.” Pieter Vyncke, algemeen directeur van het Bernarduscollege in Oudenaarde, staat niet alleen met zijn verzuchtingen. Ook andere directeurs geven in deze krant aan dat de toestand soms nijpend wordt. 

Cijfers over vacatures voor leerkrachten in ons land liegen er niet om. Bij de start van het schooljaar stonden er bij de VDAB meer dan 1.200 vacatures open, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. En eind september – de recentste gegevens – bedroeg dat aantal nog steeds meer dan 1.000. “Er stonden op 30 september 632 vacatures open voor leerkrachten in het secundair onderwijs, 71 voor leerkrachten in het buitengewoon secundair onderwijs en 333 voor leerkrachten in het kleuter- of lager onderwijs”, zegt Shaireen Aftab van VDAB.  

Lees ook de getuigenissen van directeurs: “Ik heb op dit moment 25 personeelsleden te kort”

Knelpuntvakken

Volgens het kabinet-Crevits zal vanaf 2019 de jaarlijkse vraag naar nieuwe leraren stijgen van 5.000 tot 7.000, van wie zo’n 4.000 in het secundair onderwijs. Waar die leraren dan echt hard nodig zijn? Volgens de VDAB zijn vooral leraren voor Frans, wiskunde of technische vakken moeilijk te vinden. Zeker in de grote steden verloopt de rekrutering moeilijk. 

Zowel Katholiek Onderwijs Vlaanderen als het Gemeenschapsonderwijs is al langer op de hoogte van moeilijkheden. “Vanuit de scholengroepen krijgen we wel signalen dat het moeilijk is om vervangingen in te vullen ondanks het lerarenplatform”, zegt Raymonda Verdyck, bestuurder van het GO! 

‘Vanuit de scholengroepen krijgen we signalen dat het moeilijk is om vervangingen in te vullen’
Raymonda VerdyckBestuurder GO!

Dat lerarenplatform, een pilootproject, is dit jaar uit de startblokken geschoten om tijdelijke leraren in het basisonderwijs en het secundair meer werkzekerheid te bieden. Gaat het om 2.500 krachten in het basisonderwijs die voor dit schooljaar werkzekerheid krijgen, dan zijn het er voor het secundair 350. “Zoiets heeft uiteindelijk weinig invloed”, zegt Vlaams Parlementslid Steve Vandenberghe (sp.a), die hier vorige week een actuele vraag over stelde in het Vlaams Parlement. “Leerkrachten zijn soms jaren aan de slag zonder een vaste aanstelling en vallen dan uit. Er is ook een babyboom geweest, waardoor er gewoon meer leerkrachten nodig zijn.” 

Lees ook het standpunt van hoofdredacteur Bart Eeckhout: Lesgeven moet weer aantrekkelijk gemaakt worden, en wel dringend

Tussen hamer en aambeeld

Crevits geeft aan dat het totale aantal werkzame leerkrachten wel is gestegen. In acht jaar tijd gaat het om een stijging van 10.000 in het basisonderwijs en 2.500 in het secundair. Kanttekening: het aantal leerkrachten jonger dan 25 jaar is wel afgenomen. Crevits wees er in haar antwoord nog op dat de afschaffing van het brugpensioen ervoor heeft gezorgd dat oudere leerkrachten langer aan de slag blijven. “We hebben al maatregelen genomen om het beroep opnieuw aantrekkelijker te maken voor jongeren”, het kabinet-Crevits. “We willen meer coaching voor beginnende leerkrachten en vanaf volgend jaar gaan we ook de lerarenopleiding hervormen.”

Maar de hervormingen zorgen ook voor onrust. Zo maakt onderwijsvakbond COC zich druk om de modernisering van het secundair onderwijs. “De leraar zit momenteel geplet tussen de hamer van de Vlaamse regering en het aambeeld van de onderwijsverstrekkers”, klinkt het.