Elke dag 135 dronken chauffeurs beboet

© belga

Alle campagnes en controles ten spijt, worden in ons land elke dag 135 dronken chauffeurs beboet. Dat blijkt drie weken voor de start van de grootschalige winter-bobcampagne.

wer

Alcohol in het verkeer blijft een hardnekkig probleem. Dat blijkt drie weken voor de start van de grootschalige winter-bobcampagne uit cijfers die minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) bezorgde aan partijgenoot Koenraad Degroote. Alle campagnes en controles ten spijt, worden in ons land elke dag 135 dronken chauffeurs beboet.

De nieuwe cijfers zijn uniek, omdat ze per politiezone aangeven hoeveel dronken chauffeurs de politie vorig jaar verbaliseerde. En de verschillen zijn groot. Zo betrapte de politiezone Pajottenland (Gooik, Lennik ...) vorig jaar 0,7 dronken chauffeurs per 1.000 inwoners. Aan de andere kant is er bijvoorbeeld de politiezone Mechelen-Willebroek, al jaren berucht om de vele Wodca-controles, waar vorig jaar per 1.000 inwoners 10 betrappingen waren. En in het Brasschaat ­van minister Jan Jambon liepen op 1.000 inwoners zelfs 12 dronken chauffeurs tegen de lamp.

Pakkans verhogen

Alle experts zijn het erover eens dat de pakkans nog moet worden verhoogd. Er moeten nog meer alcoholcontroles worden uitgevoerd dan de huidige 1,5 miljoen per jaar. ‘We komen gewoon nog te veel dronken chauffeurs tegen’, zegt Jurgen Gouwy, hoofd van de Gentse verkeersdienst. Vorig jaar waren er in het Gentse 359 ongevallen waarbij alcohol in het spel was.

Uit onderzoek van het verkeersveiligheidsinstituut Vias blijkt dat vandaag amper 10 procent van de Belgische bestuurders de pakkans als ‘groot of zeer groot’ beschouwt. ‘Terwijl dat voor een goed alcoholbeleid in feite 90 procent zou moeten zijn.’

Overigens doet het grootste regionale verschil zich nog altijd tussen Vlaanderen en Wallonië voor. In de jongste gedragsmeting van Vias geeft 18 procent van de Walen toe onder invloed met de auto te rijden, in Vlaanderen is dat ‘maar’ 9 procent.